– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Niels Bohr Institutet > Nyheder

Nyheder i 2014

1 2

Nyt dansk teleskop til forskning i stjerner og jordlignende exo-planeter

22. oktober 2014

Nyt dansk teleskop til forskning i stjerner og jordlignende exo-planeterDet første teleskop i det danskledede teleskopnetværk SONG indvies officielt den 25. oktober 2014 på Tenerife. Dermed går startskuddet til et verdensomspændende stjerneforskningsprojekt, der vil bringe os endnu tættere på

Komet med kurs mod Mars

16. oktober 2014

Komet med kurs mod MarsSøndag aften den 19. oktober 2014 kl. 20.30 vil en komet være det nærmeste en kollision med Mars, vi nogen sinde har set. Da kometen, Siding Spring blev opdaget i januar 2013, så det først ud til, at den var på direkte kollisionskurs med

Havstigninger på i værste fald 1,8 meter

13. oktober 2014

Havstigninger på i værste fald 1,8 meterKlimaet bliver varmere, iskapperne smelter, og havniveauet stiger – men hvor meget? Forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet har beregnet risikoen for det værst tænkelige scenarie. Resultaterne peger på, at havniveauet i værste fald

CERN fylder 60 år

29. september 2014

CERN fylder 60 årDen Europæiske Organisation for Kerneforskning, CERN er verdens førende forskningscenter for studier af naturens fundamentale byggesten og de kræfter, der binder dem sammen.

Nerveimpulser kan kollidere og fortsætte uanfægtet

10. september 2014

Nerveimpulser kan kollidere og fortsætte uanfægtetNy forskning fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet viser, at to nerveimpulser, der mødes fra hver sin retning, simpelthen passerer forbi hinanden og fortsætter uanfægtet. Dette understøtter teorien om, at nerver fungerer

Fortidens temperatur på Grønland justeres

04. september 2014

Fortidens temperatur på Grønland justeresI en periode på nogle tusinde år op til, da den sidste istid sluttede for ca. 12.000 år siden, passede klimamønstret ikke, og det var en gåde for forskerne. Nu har forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet løst denne gåde ved hjælp af nye...

Gennembrud indenfor lyskilder til ny kvanteteknologi

29. august 2014

Fremtidens kvantekredsløb er fotoniske kredsløb, og nu er det lykkedes forskere på Niels Bohr Institutet at skabe en jævn strøm af fotoner, som udsendes én ad gangen og i én bestemt retning.

NBI-forskere med på ny NASA Mars-mission

08. august 2014

NBI-forskere med på ny NASA Mars-missionHar der været liv på Mars? - og når en bemandet mission engang skal til Mars, hvordan får astronauterne så ilt til at trække vejret, når de er derude? Det skal den næste mission, Mars-2020 prøve at finde ud af

Kosmiske støvkorn dannes i supernova-eksplosioner

09. juli 2014

Kosmiske støvkorn dannes i supernova-eksplosionerNy forskning fra bl.a. Niels Bohr Institutet og Aarhus Universitet viser, at ikke alene kan støvkorn dannes i gigantiske supernova-eksplosioner, men de kan overleve de efterfølgende chokbølger, som de udsættes for.

Ny viden om eftergløden fra gammaglimt

03. juni 2014

Ny viden om eftergløden fra gammaglimtGammaglimt er voldsomme udbrud af gammastråling i forbindelse med kæmpestjerners eksplosive død. Selve udbruddet er ganske kortvarigt, men det efterfølges af en efterglød, der kan observeres i flere dage.

1 2