– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Nyheder i 2017

1 2 3

Neutronstjerners sammenstød rystede universet

17. oktober 2017

For første gang er det lykkedes at opfange tyngdebølger såvel som lys fra to kolliderende neutronstjerner. Den banebrydende opdagelse indleder en helt ny æra inden for astronomien.

Nu er det bevist: Her kommer de tunge grundstoffer fra

16. oktober 2017

Opdagelsen af en kilonova fremkommet ved sammenstødet mellem to neutronstjerner bringer forskerne et stort skridt nærmere opklaringen af en af videnskabens store gåder: Hvordan de tungeste grundstoffer i universet er blevet til.

Astronomerne har fået en ekstra sans

16. oktober 2017

Nu er det for første gang lykkedes at detektere tyngdebølger såvel som elektromagnetiske stråling fra det samme objekt. Vi har fået en ny sans, så vi nu også kan opfatte tyngdeverdenen, vi kan både se og høre universet.

Sådan gjorde de: Den største astronomiske opdagelse i nyere tid

16. oktober 2017

En videnskabelig sensation kom i hus, da tusindvis af forskere samarbejdede om at måle tyngdebølger og lys fra sammenstødet mellem to neutronstjerner 140 millioner lysår væk.

ESA’s nyeste generation af satellitter kan afsløre fremtidige havvandsstigninger

03. oktober 2017

Den nordøstlige Grønlandske isstrøm (NEGIS), der deler sig i tre enorme gletsjere, holder på en ismængde svarende til en global havvandsstigning på cirka 1 meter. Satellitter være med til at afdække fremtidens havstigninger.

ALMA og Rosetta finder Freon-40 i rummet

02. oktober 2017

Jagten på molekyler, som kan afsløre liv udenfor Jorden, har været i gang i lang tid. Freon-40, som er et organohalogen er nu fundet i gasform både omkring en babystjerne og ved en komet.

Produktion af nyt ’byggemateriale’ peger frem mod en kvantecomputer

01. oktober 2017

Forskere fra Center for Quantum Devices ved Niels Bohr Institutet har i samarbejde med amerikanske kolleger vist, hvordan man kan producere og bruge et særligt ’byggemateriale’ til registrering af majorana-partikler.

Stjernedannelse påvirkes af lokale forhold i rummet

15. september 2017

Tre forskere fra Astrofysik og Planetforskning har gennemført omfattende computersimuleringer af stjerners dannelse, og konklusionen er, at den nuværende ’grundmodel’ et godt stykke ad vejen kun beskriver...

Microsoft åbner kvantecenter på Københavns Universitet

06. september 2017

Københavns Universitet er omdrejningspunkt i en ambitiøs Microsoft-investering på et trecifret millionbeløb. It-giganten og universitetet har i dag underskrevet en flerårig samarbejdsaftale om udviklingen af en ny supercomputer - en såkaldt kvantecomputer. Det er et projekt, der åbner enorme nye muligheder for videnskab og teknologi.

200 års vedvarende vulkanudbrud gav pludselige klimaforandringer på den sydlige halvkugle

05. september 2017

Forskere fra Is og Klima ved Niels Bohr Institutet har bidraget til kortlægning af effekterne af voldsomme vulkanudbrud i Antarktis for 17.700 år siden.

1 2 3