– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Nyheder i 2016/17

1 2 3 4 5

Smart atomsky løser Heisenbergs observationsproblem

14. juli 2017

Smart atomsky løser Heisenbergs observationsproblemEt af fysikkens mest fundamentale principper, "Quantum Back Action", er blevet udfordret af forskere fra Niels Bohr Institutet, der har brugt laserlys til at forbinde en vibrerende membran med cæsiumatomer.

De tidligste stadier af liv er måske enklere end hidtil antaget

13. juli 2017

I de tidligste stadier af liv deler pattedyrceller sig og danner embryonet (fosteret). Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at denne proces måske er meget enklere end hidtil antaget.

Hemmeligheder vristet ud af jern

07. juli 2017

Jern er magnetisk og burde være en dårlig superleder. Alligevel rummer visse nye materialer baseret på jern fine superledende egenskaber. Forklaringen er, at jerns fem ubundne elektroner har individuelle egenskaber.

Helt uventet rotation i stendød galakse

20. juni 2017

Et internationalt forskerhold under ledelse af eksperter fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet har som de første nogen sinde vist, at stjernerne i en stendød elliptisk galakse også kan bevæge sig i regelmæssige baner.

Hulmønster øger kohærensen mellem nanomekaniske membran vibrationer

19. juni 2017

Forskere fra Niels Bohr Institutet har udviklet en ny type nanomekaniske resonatorer, der kan lede til en ny generation af kvantemekaniske sensorer, og mere sensitiv kraft mikroskopi.

En af livets "LEGO-klodser" fundet med ALMA ved unge stjerner af samme type som vores Sol

06. juni 2017

Astronomer fra blandt andet Niels Bohr Institutet har brugt ALMA til at observere stjerner af Solens type på et meget tidligt tidspunkt i deres dannelsesproces, og omkring en af dem er der fundet spor af en af livets byggesten.

Den Europæiske Science Olympiade er i København

09. maj 2017

I denne uge afholdes EUSO (European Science Olympics) i Danmark. EUSO er en holdbaseret science konkurrence for 16 årige elever, der interesserer sig for biologi, fysik og kemi.

Ny iskerneboring i Nordøstgrønland

24. april 2017

Nu er årets første hold af forskere, teknikere og studerende ankommet til EastGRIP-forskningslejren på den Grønlandske Indlandsis, der i de næste 4 måneder skal ramme rammerne om en lang række projekter.

Vigtigt skridt på vejen mod ny malaria medicin

11. april 2017

Vigtigt skridt på vejen mod ny malaria medicinEn international forskningsgruppe under ledelse af Sergey Kapishnikov fra X-ray and Neutron Science på Niels Bohr Institutet, har med nye teknikker undersøgt røde blodlegemer hos mennesker med malaria.

Første skridt mod lysbaserede kvantenetværk