– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Nyheder i 2017/18

1 2 3

Årets forskningsgennembrud 2017

22. december 2017

Årets videnskabelige forskningsgennembrud i 2017 i de internationalt anerkendte tidsskrifter, Science og Physics World, går til det store forskningssamarbejde, der førte til den første observation af tyngdebølger fra to kolliderende neutron stjerner.

Fysikere og molekylærbiologer samarbejder om virusangreb

20. december 2017

Fysikere og molekylærbiologer fra Københavns Universitet har netop offentliggjort et spændende nyt bud på, hvordan bakterier kan overleve virusangreb, et resultat der ikke var opnået uden deres tværfaglige samarbejde.

Kaos i overgangen mellem sovende og vågen tilstand

13. december 2017

Danske forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet har undersøgt, hvordan man kan beskrive en af de mest markante stadieændringer i hjernen, nemlig overgangen mellem søvn og vågen.

Bohr-forskere sætter kvantebits i bakgear

30. november 2017

Forskere ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet har regnet ud, hvordan man kan få kvantebits til at rotere baglæns på kommando – og i forsøg vist, at det faktisk kan lade sig gøre.

Dybt under Antarktis' overflade gav IceCube ny viden om høj-energi neutrinoer

23. november 2017

Forskere fra Niels Bohr Institutet har sammen med kolleger fra hele verden målt neutrinoer i kosmisk stråling ved energiniveauer 1.000 gange højere end dem, man her på Jorden kan skabe i partikelacceleratorer.

2000 år gamle egyptiske papyri studeret ved hjælp af synkrotronstråler

20. november 2017

Kobber for første gang målt som en bestanddel af det sorte blæk på papyrus. De undersøgte papyri er fremstillet over en periode på 300 år og er geografisk spredt ud over Egypten.

Neutronstjerners sammenstød rystede universet

17. oktober 2017

For første gang er det lykkedes at opfange tyngdebølger såvel som lys fra to kolliderende neutronstjerner. Den banebrydende opdagelse indleder en helt ny æra inden for astronomien.

Nu er det bevist: Her kommer de tunge grundstoffer fra

16. oktober 2017

Opdagelsen af en kilonova fremkommet ved sammenstødet mellem to neutronstjerner bringer forskerne et stort skridt nærmere opklaringen af en af videnskabens store gåder: Hvordan de tungeste grundstoffer i universet er blevet til.

Astronomerne har fået en ekstra sans

16. oktober 2017

Nu er det for første gang lykkedes at detektere tyngdebølger såvel som elektromagnetiske stråling fra det samme objekt. Vi har fået en ny sans, så vi nu også kan opfatte tyngdeverdenen, vi kan både se og høre universet.

Sådan gjorde de: Den største astronomiske opdagelse i nyere tid

16. oktober 2017

En videnskabelig sensation kom i hus, da tusindvis af forskere samarbejdede om at måle tyngdebølger og lys fra sammenstødet mellem to neutronstjerner 140 millioner lysår væk.

1 2 3