– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Niels Bohr Institutet > Nyheder

Nyheder i 2014

1 2

Celledeling skaber mønsterdannelse i væv

08. december 2014

Hvis der sidder en blodprop og forhindrer, at der strømmer blod henover årens celler, begynder de at dele sig aktivt. Ny forskning fra NBI viser, at de nye celler bevæger sig væk fra hinanden og skaber hvivler i et større område.

Så er der grønt lys for bygningen af E-ELT

04. december 2014

Så er der grønt lys for bygningen af E-ELTESO Council har nu vedtaget at starte det nye store europæiske teleskop E-ELT (European Extremely Large Telescope) per 1.januar 2015. Dermed er første fase af bygningen af verdens største teleskop gået i gang

Supermassive sorte huller til måling af kosmiske afstande

26. november 2014

Supermassive sorte huller til måling af kosmiske afstandeEt af de store problemer indenfor astronomien er at måle meget store afstande i universet. De hidtidige metoder måler relative afstande, men nu viser forskning fra NBI, at man ved hjælp af supermassive sorte huller kan måle

Mysterium i dværggalakse kan være udslynget sort hul

19. november 2014

Mysterium i dværggalakse kan være udslynget sort hulAstronomer har observeret et mystisk fænomen, som kan være et massivt sort hul, der er blevet slynget ud i rummet i forbindelse med to galakser, der er stødt sammen. Det kan skyldes gravitationsbølger i forbindelse med sammenstødet.

Nyt dansk teleskop til forskning i stjerner og jordlignende exo-planeter

22. oktober 2014

Nyt dansk teleskop til forskning i stjerner og jordlignende exo-planeterDet første teleskop i det danskledede teleskopnetværk SONG indvies officielt den 25. oktober 2014 på Tenerife. Dermed går startskuddet til et verdensomspændende stjerneforskningsprojekt, der vil bringe os endnu tættere på

Komet med kurs mod Mars

16. oktober 2014

Komet med kurs mod MarsSøndag aften den 19. oktober 2014 kl. 20.30 vil en komet være det nærmeste en kollision med Mars, vi nogen sinde har set. Da kometen, Siding Spring blev opdaget i januar 2013, så det først ud til, at den var på direkte kollisionskurs med

Havstigninger på i værste fald 1,8 meter

13. oktober 2014

Havstigninger på i værste fald 1,8 meterKlimaet bliver varmere, iskapperne smelter, og havniveauet stiger – men hvor meget? Forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet har beregnet risikoen for det værst tænkelige scenarie. Resultaterne peger på, at havniveauet i værste fald

CERN fylder 60 år

29. september 2014

CERN fylder 60 årDen Europæiske Organisation for Kerneforskning, CERN er verdens førende forskningscenter for studier af naturens fundamentale byggesten og de kræfter, der binder dem sammen.

Nerveimpulser kan kollidere og fortsætte uanfægtet