Nyheder om Biofysik i 2017

Fysikere og molekylærbiologer samarbejder om virusangreb

20. december 2017

Fysikere og molekylærbiologer samarbejder om virusangrebFysikere og molekylærbiologer fra Københavns Universitet har netop offentliggjort et spændende nyt bud på, hvordan bakterier kan overleve virusangreb, et resultat der ikke var opnået uden deres tværfaglige samarbejde.

Kaos i overgangen mellem sovende og vågen tilstand

13. december 2017

Kaos i overgangen mellem sovende og vågen tilstandDanske forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet har undersøgt, hvordan man kan beskrive en af de mest markante stadieændringer i hjernen, nemlig overgangen mellem søvn og vågen.

Livets 5 første dage kan beskrives af 4 simple regler

23. august 2017

Livets 5 første dage kan beskrives af 4 simple reglerFra en ægcelle befrugtes af en sædcelle til den når livmoderens trygge omgivelser går 5 dage. Forskere har nu knækket koden til, hvordan livet kan udvikle sig disse første 5 dage helt uden moderens støtte og indblanding.

De tidligste stadier af liv er måske enklere end hidtil antaget

13. juli 2017

De tidligste stadier af liv er måske enklere end hidtil antagetI de tidligste stadier af liv deler pattedyrceller sig og danner embryonet (fosteret). Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at denne proces måske er meget enklere end hidtil antaget.