Nyheder om Nanofysik i 2017

2000 år gamle egyptiske papyri studeret ved hjælp af synkrotronstråler

20. november 2017

2000 år gamle egyptiske papyri studeret ved hjælp af synkrotronstrålerKobber for første gang målt som en bestanddel af det sorte blæk på papyrus. De undersøgte papyri er fremstillet over en periode på 300 år og er geografisk spredt ud over Egypten.

Malariaparasitter udspioneret ved -196 Celsius

8. august 2017

Malariaparasitter udspioneret ved -196 CelsiusVed at kombinere to avancerede mikroskopteknikker er det lykkedes et internationalt forskerhold under ledelse af postdoc Sergey Kapishnikov fra Niels Bohr Institutet at skaffe ny viden om malariaparasitters hærgen.

Hemmeligheder vristet ud af jern

7. juli 2017

Hemmeligheder vristet ud af jernJern er magnetisk og burde være en dårlig superleder. Alligevel rummer visse nye materialer baseret på jern fine superledende egenskaber. Forklaringen er, at jerns fem ubundne elektroner har individuelle egenskaber.