– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Nyheder i 2017/18

1 2 3 4

Sådan ser det ud, når et sort hul fortærer en stjerne

29. maj 2018

Jane Lixin Dai og Professor Enrico Ramirez fra DARK Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet har skabt en længe ønsket computermodel til brug for det videnskabelige miljø omkring ”Tidal Disruption Events”.

Neutronspredning bringer os et skridt nærmere kvantecomputeren

29. marts 2018

En stor udfordring i fremtidens kvantecomputer ligger i, at man skal kunne holde på kvanteinformationen længe nok til at kunne foretage beregninger på den – men informationen har kun en ganske kort levetid, ofte under et mikrosekund.

Støv i atmosfæren førte til ekstrem global nedkøling

21. februar 2018

Under de koldeste perioder af istiderne i de sidste 100.000 år var de globale middeltemperaturer 5 grader under i dag, således at en stor del af Nordamerika og Europa var dækket af is, og atmosfærens kuldioxidindhold halveret.

Årets forskningsgennembrud 2017

22. december 2017

Årets videnskabelige forskningsgennembrud i 2017 i de internationalt anerkendte tidsskrifter, Science og Physics World, går til det store forskningssamarbejde, der førte til den første observation af tyngdebølger.

Fysikere og molekylærbiologer samarbejder om virusangreb

20. december 2017

Fysikere og molekylærbiologer fra Københavns Universitet har netop offentliggjort et spændende nyt bud på, hvordan bakterier kan overleve virusangreb, et resultat der ikke var opnået uden deres tværfaglige samarbejde.

Kaos i overgangen mellem sovende og vågen tilstand

13. december 2017

Danske forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet har undersøgt, hvordan man kan beskrive en af de mest markante stadieændringer i hjernen, nemlig overgangen mellem søvn og vågen.

Bohr-forskere sætter kvantebits i bakgear

30. november 2017

Forskere ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet har regnet ud, hvordan man kan få kvantebits til at rotere baglæns på kommando – og i forsøg vist, at det faktisk kan lade sig gøre.

Dybt under Antarktis' overflade gav IceCube ny viden om høj-energi neutrinoer

23. november 2017

Forskere fra Niels Bohr Institutet har sammen med kolleger fra hele verden målt neutrinoer i kosmisk stråling ved energiniveauer 1.000 gange højere end dem, man her på Jorden kan skabe i partikelacceleratorer.

2000 år gamle egyptiske papyri studeret ved hjælp af synkrotronstråler

20. november 2017

Kobber for første gang målt som en bestanddel af det sorte blæk på papyrus. De undersøgte papyri er fremstillet over en periode på 300 år og er geografisk spredt ud over Egypten.

Neutronstjerners sammenstød rystede universet

17. oktober 2017

For første gang er det lykkedes at opfange tyngdebølger såvel som lys fra to kolliderende neutronstjerner. Den banebrydende opdagelse indleder en helt ny æra inden for astronomien.

1 2 3 4