– Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Niels Bohr Institutet > Nyheder > Nyheder 2017 > Astronomi

Nyheder om Astronomi i 2017

Neutronstjerners sammenstød rystede universet

17. oktober 2017

For første gang er det lykkedes at opfange tyngdebølger såvel som lys fra to kolliderende neutronstjerner. Den banebrydende opdagelse indleder en helt ny æra inden for astronomien.

Nu er det bevist: Her kommer de tunge grundstoffer fra

16. oktober 2017

Opdagelsen af en kilonova fremkommet ved sammenstødet mellem to neutronstjerner bringer forskerne et stort skridt nærmere opklaringen af en af videnskabens store gåder: Hvordan de tungeste grundstoffer i universet er blevet til.

Astronomerne har fået en ekstra sans

16. oktober 2017

Nu er det for første gang lykkedes at detektere tyngdebølger såvel som elektromagnetiske stråling fra det samme objekt. Vi har fået en ny sans, så vi nu også kan opfatte tyngdeverdenen, vi kan både se og høre universet.

Sådan gjorde de: Den største astronomiske opdagelse i nyere tid

16. oktober 2017

En videnskabelig sensation kom i hus, da tusindvis af forskere samarbejdede om at måle tyngdebølger og lys fra sammenstødet mellem to neutronstjerner 140 millioner lysår væk.

ALMA og Rosetta finder Freon-40 i rummet

02. oktober 2017

Jagten på molekyler, som kan afsløre liv udenfor Jorden, har været i gang i lang tid. Freon-40, som er et organohalogen er nu fundet i gasform både omkring en babystjerne og ved en komet.

Stjernedannelse påvirkes af lokale forhold i rummet

15. september 2017

Tre forskere fra Astrofysik og Planetforskning har gennemført omfattende computersimuleringer af stjerners dannelse, og konklusionen er, at den nuværende ’grundmodel’ et godt stykke ad vejen kun beskriver...

Helt uventet rotation i stendød galakse

20. juni 2017

Et internationalt forskerhold under ledelse af eksperter fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet har som de første nogen sinde vist, at stjernerne i en stendød elliptisk galakse også kan bevæge sig i regelmæssige baner.

En af livets "LEGO-klodser" fundet med ALMA ved unge stjerner af samme type som vores Sol

06. juni 2017

Astronomer fra blandt andet Niels Bohr Institutet har brugt ALMA til at observere stjerner af Solens type på et meget tidligt tidspunkt i deres dannelsesproces, og omkring en af dem er der fundet spor af en af livets byggesten.