16. januar 2015

Lene Oddershede udnævnt til professor

Udnævnelse

Lene Oddershede, leder af forskningsgruppen Optisk Pincet på Niels Bohr Institutet, er udnævnt til professor i eksperimentel biofysik. Lene Oddershede har indenfor det seneste år fået en bevilling fra Danmarks Grundforskningsfond til et nyt grundforskningscenter, StemPhys, en stor bevilling fra Novo Nordisk Fonden til et stort, tværfagligt kræftterapi-projekt samt en forskningsbevilling fra FNU.

Lene Oddershede

Lene Oddershede blev kandidat i 1995 i fysik og matematik fra Syddansk Universitet, og her tog hun i ’98 sin ph.d. i eksperimentel fysik om komplekse systemer. Under ph.d.-studiet arbejdede hun et år på University of Chicago, og det fik stor betydning for hendes videre fremtid.

”I Chicago hørte jeg flere foredrag om biologisk fysik og optisk manipulation. Det var virkelig inspirerende. Efterfølgende tog jeg rundt og besøgte flere universiteter for at se, hvordan de forskede, blandt andet så jeg det udstyr, de havde opbygget til eksperimenterne – en optisk pincet, der ved hjælp af koncentreret laserlys kunne fastholde levende celler og undersøge dem”, fortæller Lene Oddershede.

Bygger selv kompliceret udstyr

Vel hjemme igen og efter endt ph.d. blev hun i september ’98 ansat som adjunkt på Niels Bohr Institutet. Hun havde sammen med en kollega, Kirstine Bang-Sørensen fået et Freja-legat fra det danske forskningsråd, og Lene Oddershede begyndte nu at opbygge sit eget udstyr helt fra bunden.

”Jeg gik ind i et tomt rum nede i kælderen og startede med at vaske gulvet. Jeg ville selv bygge en optisk pincet, så jeg bestilte udstyrsdele, komponenter, skruer og alle slags elementer, og gik i gang med at bygge udstyret. Det tog lang tid at opbygge det komplicerede udstyr, og det blev den første optiske pincet i Skandinavien”, fortæller Lene Oddershede.

Optisk pincet

Lene Oddershede byggede selv en optisk pincet, og det blev den første optiske pincet i Skandinavien.

Den optiske pincet bruges til at manipulere og kontrollere levende væv uden at ødelægge det, og til at undersøge de mekaniske egenskaber af f.eks. celler og molekyler for at forstå de fundamentale egenskaber af biologiske systemer.

Det blev en meget populær aktivitet blandt de studerende at lave eksperimenter på den optiske pincet, og forskningen gik slag i slag fremad. Lene Oddershede fik bevillinger og opnåede gode forskningsresultater. Forskningsgruppen voksede, og i 2003 blev hun fastansat som lektor.

Lene Oddershede er gift med Ulrich Quaade, som også er fysiker og leder en udviklingsafdeling i en privat virksomhed. Sammen har de tre sønner på 8, 14 og 17 år. Hele familien går op i naturvidenskab og kan have virkelig nørdede diskussioner.

Brug af optisk pincet

Forskningsfelt med stormskridt

Hendes arbejde går på tværs af fysik, biologi og medicin og dette nye tværfaglige forskningsfelt, som sker i samarbejde med biologer og læger, går fremad med stormskridt.

”Her det seneste år har det været helt overvældende med nye store bevillinger. Vi har netop fået en stor bevilling på 14,5 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til et tværfagligt kræftterapi-projekt, hvor vi sammen med læger og kemikere vil forske i at udvikle en skånsom behandling af kræftknuder lokalt ved hjælp af bittesmå nanopartikler og laserlys. Fra FNU, Det Frie Forskningsråd, Natur og Univers under Uddannelses- og Forskningsministeriet har vi fået 6 mio. kr. til forskning i kræftcellers vekselvirkning med omgivelserne for at finde ud af, hvordan de invaderer rask væv. Og så har vi fået en bevilling på 60 mio. kr. fra Danmarks Grundforskningsfond til et nyt grundforskningscenter, StemPhys, hvor vi sammen med stamcellebiologer vil forske i stamcellers potentiale til at genskabe nye organer”, siger Lene Oddershede, der er utroligt glad for den store fremgang, da hun mener, at er det bydende nødvendigt, at vi investerer massivt i forskning og uddannelse for at holde os i front som en af verdens innovativt ledende nationer.

Lene Broeng Oddershede, lektor, leder af Grundforskningscentret, StemPhys, leder af forskningsgruppen Optisk Pincet på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, Tlf. 2494-2534, Email: oddershede@nbi.dk