Nyheder om Kvantefysik i 2017

Årets forskningsgennembrud 2017

22. december 2017

Årets forskningsgennembrud 2017Årets videnskabelige forskningsgennembrud i 2017 i de internationalt anerkendte tidsskrifter, Science og Physics World, går til det store forskningssamarbejde, der førte til den første observation af tyngdebølger.

Bohr-forskere sætter kvantebits i bakgear

30. november 2017

Bohr-forskere sætter kvantebits i bakgearForskere ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet har regnet ud, hvordan man kan få kvantebits til at rotere baglæns på kommando – og i forsøg vist, at det faktisk kan lade sig gøre.

Produktion af nyt ’byggemateriale’ peger frem mod en kvantecomputer

1. oktober 2017

Produktion af nyt ’byggemateriale’ peger frem mod en kvantecomputerForskere fra Center for Quantum Devices ved Niels Bohr Institutet har i samarbejde med amerikanske kolleger vist, hvordan man kan producere og bruge et særligt ’byggemateriale’ til registrering af majorana-partikler.

Smart atomsky løser Heisenbergs observationsproblem

14. juli 2017

Smart atomsky løser Heisenbergs observationsproblemEt af fysikkens mest fundamentale principper, "Quantum Back Action", er blevet udfordret af forskere fra Niels Bohr Institutet, der har brugt laserlys til at forbinde en vibrerende membran med cæsiumatomer.