Nyheder om Astronomi i 2013

Eksplosiv vækst af ung stjerne

4. december 2013

Eksplosiv vækst af ung stjerneNy forskning fra Niels Bohr Institutet viser, at en nydannet ung stjerne i Mælkevejen havde en så eksplosiv vækst, at den i starten var ca. 100 gange mere lysstærk end den er nu.

Monster gammaglimt i vores kosmiske nabolag

21. november 2013

Monster gammaglimt i vores kosmiske nabolagGammaglimt er voldsomme udbrud af gammastråling i forbindelse med eksploderende kæmpestjerner. Forskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet har for første gang observeret et usædvanligt kraftigt gammaglimt i det relativt nære

Ny viden om tidlige galakser

3. juli 2013

Afrundede sten på Mars bevis for strømmende vandløb

30. maj 2013

Afrundede sten på Mars bevis for strømmende vandløb Observationer med NASA's Mars-sonde Curiosity har afsløret områder med grus og småsten, der viser typisk karakter af et tidligere flodleje. Forskere fra bl.a. NBI har analyseret stenene, og de afrundede sten viser tydeligt...

Forskerne er tæt på at finde beboelige planeter

18. april 2013

Forskerne er tæt på at finde beboelige planeterForskere fra bl.a. Niels Bohr Institutet og Aarhus Universitet har fundet et planetsystem med fem planeter i 'superjord'-størrelse, og to af planeterne ligger i den beboelige zone. Opdagelsen er gjort med NASA satellitten Kepler.

Rekordfjern Type Ia supernova observeret

11. april 2013

Rekordfjern Type Ia supernova observeretI jagten på at finde den fjerneste supernova, har forskere slået rekorden og observeret en supernova, der eksploderede for mere end 10 milliarder år siden. Det var i universets tidlige ungdom

Planck satellitten udforsker universets barndom

21. marts 2013

Planck satellitten udforsker universets barndomMed helt nye data fra Planck satellitten kan forskerne nu vise, at universet ikke udvider sig så hurtigt som hidtil antaget, og universet er 80 millioner år ældre end man har ment.