Jacob Kirkensgaard modtager Jens Martin-prisen 2016 – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Niels Bohr Institutet > Navnligt Navne > Navnligt Navne 2017 > Jacob Kirkensgaard mod...

31. januar 2017

Jacob Kirkensgaard modtager Jens Martin-prisen 2016

Til Niels Bohr Institutets kickoff blev prisen for Årets Underviser på Niels Bohr Institutet, Jens Martin Knudsen-prisen, tildelt til Jacob Judas Kain Kirkensgaard og holdet bag kurset ”Lineær Algebra og Klassisk Mekanik. Holdet bestod ud over Jacob af Jonas Søgaard Juul, Jesper Bruun og Tine Bryder Nielsen.

Jacob, Jonas, Jesper og Tine havde lagt et stort arbejde i den didaktiske udvikling af kurset, som er et obligatorisk kursus for bachelorstuderende på nanoscience. De har bl.a. arbejdet med Flipped Classroom, som er et alternativ til den traditionelle forelæsning.

Jens Martin Knudsen-prisen uddeles af de studerende med støtte fra NBIs Undervisningsudvalg. Argumentationen for årets uddeling kan læses her:

Jacob Judas Kain Kirkensgaard og underviserteamet bag kurset Lineær Algebra og Klassisk Mekanik (MatN) tildeles JMK-prisen 2016 for deres opfindsomme og velfungerende undervisningstiltag under kursusafviklingen i 2016.

Begrundelse for tildelingen er udarbejdet af Andy Anker, studerende ved Nanoscience, NBI.

Man vidste allerede fra start af, at MatN ikke ville blive et normalt kursus ud fra de beskeder, man fik på Absalon. Alligevel blev man taget med storm den første dag, da vi skulle ud og ”lege”. Vi skulle køre på slæde og trække hinanden rundt i cirkler, hvorefter vi beskrev, hvad vi oplevede. I store diskussioner omkring kræfternes påvirkning på os, kunne man heller ikke få et ”facit” fra underviseren. Vi måtte prøve os frem og diskutere.

Undervisningsstilen var lagt, og den var mærkelig, gakket, og anderledes.

Om end dette var den mest ekstreme periode af alternative undervisningsformer i min universitetstid, så bibeholdt kurset stor variation inden for læringsstil. Vi havde normale forelæsninger og regnetimer, men de var krydret med videoer, computersimuleringer og online afleveringssystemer, som gav direkte feedback på opgaverne. Man kunne tydeligt mærke, at der var noget om snakken, når Jacob og hans hold fortalte, hvor meget de knoklede for at udvikle kurset og afprøve nye læringsformer.

Jacob og holdet fortjener prisen for den indsats, det engagement og de store menneskelige værdier, der ligger bag indsatsen. Der var plads til mangfoldigheden på deres kursus; fagligt såvel som personligt. Fortsætter den store indsats med at forbedre kurset, er jeg ikke i tvivl om, at det vil blive omtalt som et topkursus inden for få år!