20. november 2023

NBI Spin-out virksomhed får flot anerkendelse for teknologioverførsel

Spin-out fra NBI:

QDevil, en kvanteteknologisk spin-out virksomhed fra Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, har fået ”The Technology Transfer Prize 2024” fra Deutsche Physikalische Gesellschaft (DPG – German Physical Society).

Karen Laigaard, Rikke Lütge, Jan Oeschle og Ferdinand Kuemmeth i laboratoriet hos Center for Quantum Devices ved Niels Bohr Institutet.

Prisen gives for den succesfulde proces med at omdanne de kredsløb, Rikke Lütge, Ferdinand Kuemmeth og Jan Oeschle arbejdede på i laboratoriet, til QDevils QDAC og QBoard løsninger.

Med QDevils fusion med Quantum Machines i 2022 er de nu en del af det 100+ ansatte store firma QDevil/Quantum Machines, som markedsfører produkterne.

Succesen var ikke kommet i hus uden Københavns Universitets Tech Trans Kontor.

Kontoret håndterer den vanskelige overgang mellem opdagelserne i Københavns Universitets laboratorier til virkeliggørelsen af kommercielt tilgængelige produkter, som kan anvendes i en lang række forskningsgrupper og kvanteindustrier verden over.

QDAC og QBoard løsningerne er nu pålidelige produkter, lanceret og kommercielt tilgængelige. QDAC teknologien har muliggjort mange pålidelige kontrolsignaler i parallel forbindelse, med høj opløsning og stabilitet, velegnet til afstemning af multi qubit processorer.

QBoard forbinder halvleder spin-qubit processorer med lavfrekvente og højfrekvente kontrolsignaler.

Professor Kuemmeths studier af mange forskellige typer kvante-enheder resulterede i behovet for en enhed, der kunne fungere som mellemled mellem klassiske- og kvantetilstande. – og dermed startede udviklingen af QBoard.

Et af de største start-ups i verden

QDevil blev grundlagt i 2016 af professor Ferdinand Kuemmeth og Dr. Jonatan Kutchinsky, begge fra Københavns Universitet.

QDevil voksede støt – og hurtigt – til at have mere end 30 ansatte i 2022, vel at mærke uden private investeringer.

I 2022 solgtes QDevil til israels baserede Quantum Machines og QDevil/Quantum Machines er nu en af de største start-ups i verden, som fokuserer på kvante-kontrolløsninger.

Prisen overrækkes ved WTT-Forum 2024 i Jena, Tyskland.

Ferdinand Kuemmeth, Professor
Email: kuemmeth@nbi.ku.dk