12. december 2013

Vejrudsigten for julen - hvid jul?

Efter to voldsomme storme - i slutningen af oktober og decemberstormen, der lammede landet og skabte kaos i trafikken og oversvømmelser af store områder, hvad har vi så i vente i julen? Kommer der voldsomt stormvejr igen og måske snestorm? Nej, og vi får ikke hvid jul, vurderer Niels Bohr Institutets vejrmand, meteorolog Aksel Walløe Hansen.

Lavtryksområder over Atlanterhavet

På kortet kan man se et udbredt lavtryksområde over Atlanterhavet strækkende sig over mod Grønland-Canada. Der er et højtryk over Europa med center sydøst for Danmark. En sådan vejrsituation vil ofte give mildt vejr, noget blæsende og regn i Danmark. Derfor er prognosen for julen: mild, skyet/våd og sikkert med en del vind.

Vejrprognoserne har efterhånden har fået en kvalitet, så man kan lave prognoser med en uges længde og endda endnu længere i særlige situationer, vurderer Aksel Walløe Hansen, som gerne vil forsøge sig – her 12 dage før jul med en prognose for vejret den 24. december baseret på analyser af vejrkort fra det amerikanske vejrprognose-center.

"På kortene kan man se et udbredt lavtryksområde over Atlanterhavet strækkende sig over mod Grønland-Canada. Der er et højtryk over Europa med center sydøst for Danmark. En sådan vejrsituation vil ofte lede til mildt vejr, noget blæsende og regn ind imellem i Danmark. Kun hvis der forud er etableret rigtig kold luft ved overfladen i det centrale Europa, kan vejret blive koldt. Og det er ikke tilfældet i den konkrete situation. Derfor er prognosen for julen: mild, skyet/våd og sikkert med en del vind", vurderer Aksel Walløe Hansen, meteorolog på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Stormen ramte landet

Han har også analyseret de to storme, vi har haft indenfor de seneste måneder.

Torsdag d. 5. december 2013 blev Danmark ramt af storm nummer to i vinterhalvåret 2013-2014. I forhold til den første storm den 28. oktober kom decemberstormen fra en vestlig retning. Den havde også et andet forløb med et mere udbredt vindsystem og varede længere.

"Set ud fra en meteorologs synspunkt er der mange interessante forhold ved et sådan vejrsystem, og stormen den 5. december var forudsagt i ganske god tid - otte dage", fortæller Aksel Walløe Hansen.

Stor videnskabelig præstation

"Så allerede om torsdagen ugen før kunne man forudsige, at en storm ville ramme Danmark en uge senere. Dette er videnskabeligt set en stor præstation, som man ikke kunne udføre for bare 10-20 år siden. Der ligger mange menneskers indsats bag dette fine resultat, både i en vældig forbedring af forståelsen af vejrets dynamik, ved mange flere og bedre observationer af vejret, enormt kraftigere computere og mere sofistikerede måder at programmere computerne på. Danmark har bidraget til denne udvikling", fortæller Aksel Walløe Hansen.