14. maj 2013

Niels Bohr Institutet lancerer nyt FysikLeksikon

Niels Bohr Institutet har udviklet et nyt online fysikleksikon, som kan ses på instituttets hjemmeside. Her kan man finde forklaringer på så forskellige fysikbegreber som radioaktiv stråling, dannelse af planeter, hvordan grundstoffer dannes i stjernerne, atomernes indre og universets mystiske mørke stof.

Youngs modul - elasticitet
Trækkraften F strækker cylinderen med tværsnitsarealet A stykket \(\Delta L = L - L_0\). (Chano Birkelind).

Emnerne er beskrevet af instituttets forskere, undervisere og studerende. Til flere af beskrivelser er der produceret små animationer. Visuel formidling er langt stærkere end skriftlig og huskes bedre. Med de små animationer får man en umiddelbar forståelse af svære fysiske fænomener, som ellers kræver lange indviklede forklaringer.

Animationerne er udviklet af Niels Bohr Institutets forskere, de er produceret af det visuelle kommunikationsbureau, Mediafarm og produceret med støtte fra Styrelsen for Forskning og Innovation.

Hver artikel er opdelt i en kort grundbeskrivelse og en længere, mere uddybende beskrivelse. Tanken er, at grundbeskrivelsen umiddelbart skal kunne forstås af folkeskoleelever, mens den uddybende beskrivelse skal nå dybere og give udbytte for gymnasieelever. Foreløbigt er der beskrevet omkring 60 emner.

"Det er et meget fint fysikleksikon! Det vil være til stor hjælp i undervisningen i gymnasiet, når eleverne skal lære nye begreber eller søge supplerende stof i forbindelse med opgaver. De små artikler er godt illustreret og enkelte har også filmklip eller simple formler med. Det er betryggende, at leksikon'et er udarbejdet af forskere og kvaliteten er høj. Der er desuden ofte links til nye forskningsresultater indenfor emnet. De foreløbige ca. 60 artikler vil forhåbentlig vokse i antal med tiden. Flot initiativ", udtaler Michael Cramer Andersen, underviser i fysik og astronomi ved Christianshavns Gymnasium.

Hold øje med Niels Bohr Institutets FysikLeksikon – der vil komme nye artikler hver uge.

Se FysikLeksikon >>