Astrofysik

På Niels Bohr Institutet forskes der inden for et bredt spektrum af astronomi og astrofysik - lige fra alt, hvad der har med det synlige univers som planeter, stjerner og galakser at gøre - til det 'usynlige' univers med tilstedeværelsen af mørk energi og mørkt stof.

Forskerne deltager i en række internationale projekter og har adgang til moderne teleskoper og satellitter via bl.a. Danmarks medlemskab af European Southern Observatory (ESO) og European Space Agency (ESA). Instituttet har også forskere der samarbejder med amerikanske NASA (National Aeronautics & Space Administration).

Astronomerne har sammen med elektronikingeniører og teknikere stor ekspertise i at udvikle og bygge nye avancerede instrumenter til udforskning af rummet.

Som studerende på Niels Bohr Instituttet bliver du undervist af forskere. Undervisernes døre står åbne og du kan blive en del af forskningsgrupperne.

Er du interesseret i en uddannelse inden for astronomi? Vil du gerne vide mere om uddannelsens indhold, hvordan det er at læse på Niels Bohr Institutet og hvordan du kan ansøge?

Så kig på disse sider:

Generelt om uddannelsen, studieliv, optagelse mm.

Astrofysik anvender fysikkens love til at forklare stjerner, planeter, galakser, interstellartåger, sorte huller, mørkt stof, mørk energi og alle de andre spændende fænomener i universet.

Da astrofysik dækker over at forstå mange størrelsesordner, fra det allermindste til det allerstørste, anvender astrofysikere koncepter og metoder fra mange fysikdiscipliner, såsom klassisk mekanik, elektromagnetisme, statistisk mekanik, termodynamik, kvantemekanik, relativitetsteori, nuklear- og partikelfysik, samt atom- og molekylærfysik.

Planeter

I århundreder har folk spekuleret på, om andre stjerner har planeter, og om disse planeter måske kan have liv.

Jorden sammenlignet med forskellige jordlignende exoplaneter

I løbet af de sidste par årtier er der sket store fremskridt i forhold til at opnå svar på disse spørgsmål. Studiet af exoplaneter – planeter omkring andre stjerner – er en af ​​de nyeste og hurtigst voksende grene af astrofysik.

Stjerner

At forstå stjernernes dannelse og udvikling er essentielt for at forstå universets udvikling som helhed. Astronomers tilgang til at finde forklaringer går via observationer ved mange forskellige bølgelængder, samt ved teoretiske beregninger.

Billede af stjernedannelse

Stjernedannelse er nært forbundet med planetdannelse på måder, der stadig ikke er helt forstået. Egenskaberne af de lyseste stjerner bestemmer det samlede stjerneproduktion i en galakse og er derfor koblet til galaksernes udvikling. Stjerners bevægelse bliver også bruges til at undersøge f.eks. tyngde påvirkningen fra mørkt stof.

Galakser

En galakse er et komplekst system af stjerner, mørkt stof og interstellar stof, bundet sammen af tyngdekraften.

Billede af galakser

Galakser er vært for nogle af naturens mest ekstreme processer. Galaksers fordeling i universet er domineret af en struktur hvor galakserne befinder sig i klynger og grupper. Der antages at være over 100 milliarder galakser i det observerbare univers. Den mest kendte galakse er vores egen Mælkevej. Galakser har ændret form og udsende gennem universets historie, dvs. siden de første blev dannet efter Big Bang og frem til nu.

Kosmologi

Kosmologi sigter mod at studere universets oprindelse og udvikling, fra Big Bang til i dag og frem til fremtiden. Det er den videnskabelige undersøgelse af universets oprindelse og udvikling.

Billede, der viser den større struktur i universet

I kosmologi foretages videnskabelige undersøgelse af universets oprindelse, dets stor skala strukturer og dynamik, samt de lovmæssigheder der styre de overordnet processer. Mens andre aspekter af astronomi beskæftiger sig med individuelle objekter og fænomener eller samlinger af objekter, spænder kosmologien over hele universet fra fødsel til død.

Højenergi astrofysik

Astrofysik med fokus på de mest energirige fænomener, kaldes højenergi astrofysik og studerer universets mere ekstreme objekter.

Stjernes kredsløb om et supermassivt sort hul

Sorte huller, neutronstjerner, eksploderende supernovaer og relativistisk jets udfordrer kontinuerligt vores forståelse af hvordan stof opfører sig under ekstreme tætheder og temperaturer, høje hastigheder, enorme magnetfelter og stærk tyngdekraft. At forstå disse ekstreme miljøer er nøglen til at fortolke de bizarre energirige fænomener, der f.eks. forekommer i aktive galakser, pulsarer, supernovaer og gamma-ray bursts.

Instrumentudvikling

Instrumentudvikling beror på et tæt samarbejde mellem astronomer, ingeniører og teknikere.

Instrumenter til teleskop

Gruppen har stor ekspertise i at udvikle og bygge nye avancerede instrumenter til udforskning af rummet, f.eks. har de udviklet og bygget en væsentlig del af det uhyre følsomme instrument, X-shooteren til kæmpeteleskoperne (VLT) i Chile.

AstroNu

Neutrino astrofysik gruppen arbejder med at forstå neutrinoer. Neutrinoer er elementarpartikler med så små tværsnitsarealer, at de uendelig sjældent vekselvirker med andet stof, det er dette særlige karakteristika der har givet anledning til en ny gren af fysikken.

Læs mere om AstroNu >>

Exoplaneter & Astrobiologi

Det er kun få årtier siden man opdagede de første Exoplaneter, dvs. planeter uden for vores eget solsystem. I dag kender vi tusinder af dem, og de udgør en udfordring for forståelsen af, hvordan planetariske systemer dannes. Vores gruppe deltager i at opdage og karakterisere nogle af de mest interessante Exoplaneter.

Læs mere om Exoplaneter (på engelsk) >>

MARS

Mars, og udforskningen af vores solsystem. Gruppen har en lang tradition for eksperimentel og observationel udforskning af Mars gennem deltagelse i NASA's Mars-missioner, der prøver at opklare, hvilken rolle vand har spillet i udviklingen på Mars. Med dansk-udviklede magnetisme-instrumenter undersøger man planetens rustrøde jern-mineraler, i støvet og jorden. Desuden arbejder gruppen med i projekter omkring vand og is på vores nabo-planet.

Læs mere om Mars (på engelsk) >>

Theoretical Astrophysics Group

Den teoretiske astrofysik gruppe ved NBI og Niels Bohr International Academy, dækker en bred vifte af områder indenfor astrofysik. Forskerne beskæftiger sig med at forstå de fysiske processer, der finder sted i de skiver af roterende gas og støv, der dannes i forbindelse med dannelse af stjerner og som også findes omkring sorte huller.

Læs mere Teoretisk Astrofysik (på engelsk)

Young Stars

Ud fra astronomiske observationer og detaljeret numeriske modeller undersøger forskerne hvordan stjerner og planeter dannes, med fokus på hvilken fysik og kemi der indgår i de helt tidlige stadier af stjernedannelse. Et af målene er at kunne påpege hvilke faktorer der afgøre dannelse af jordlignede planeter, med potentielt mulighed for liv.

Læs mere om Young Stars (på engelsk) >>

DARK

DARK forsker i det mørke univers ved at studere supernovaer og gammaglimt i det fjerne univers. Visit the DARK homepage >>

DAWN

DAWN forsker i hvordan og hvornår de første galakser, stjerner og sorte huller blev dannet. Visit the DAWN homepage >>

Sektionen Astrofysik og Planetforskning

Øster Voldgade 5-7, 1350 København K, Bygning: 01-2-407
Sektionsleder: Troels Haugbølle, Lektor
Telefon: +45 35 32 11 41, Email: haugboel@nbi.ku.dk
Sekretær: Julie Meier Hansen
Telefon: +45 35  33 43 96, Email: juliemh@nbi.ku.dk

Sektionen The Cosmic Dawn Centre

Niels Bohr Bygningen, Jagtvej 128, 2 sal, 2200 København N.
Sektionsleder: Johan Peter Uldall Fynbo, Professor
Telefon: +45 35 32 59 83, Email: jfynbo@nbi.ku.dk
Sekretær: Guarn Elizabeth Nissen
Telefon: +45 35 32 59 68, Email: guarn.nissen@nbi.ku.dk

Sektionen Dark Cosmology Centre

Niels Bohr Bygningen, Jagtvej 128, 2 sal, 2200 København N.
Sektionsleder: Steen Harle Hansen, Associate Professor
Telefon: +45 35 32 59 88, Email: hansen@nbi.ku.dk
Sekretær: Meagan Kelsey Jensen
Telefon: +45 35 32 59 20, Email: meagan.kelsey@nbi.ku.dk

Ansatte

Navn Titel Billede
Søg i Navn Søg i Titel
Agnello, Adriano Gæsteforsker Billede af Agnello, Adriano
Alexiou, Evdoxia Studerende FU Billede af Alexiou, Evdoxia
Allen, Natalie Ph.d.-stipendiat Billede af Allen, Natalie
Amadio, Flavia Indskrevet ph.d.-studerende Billede af Amadio, Flavia
Andersen, Anja C. Professor Billede af Andersen, Anja C.
Andersen, Michael Ingemann Specialkonsulent Billede af Andersen, Michael Ingemann