9. maj 2017

Den Europæiske Science Olympiade er i København

European Science Olympics:

I denne uge afholdes EUSO (European Science Olympics) i Danmark. EUSO er en holdbaseret science konkurrence for 16 årige elever, der interesserer sig for biologi, fysik og kemi.

Den Europæiske Science Olympiade er i København
Deltagerne konkurrerer i hold af tre elever, og hvert land må stille med to hold. Den enkelte elev skal være 16 år eller yngre d. 31/12 året før olympiaden afholdes.

EUSO blev grundlagt i 2003, hvor det kun omfattede nogle få nationer, men i årenes løb er det udvidet, så i dag deltager næsten alle lande i EU i olympiaden. Deltagerlandene sender hver to tre-studenthold til den endelige runde, som foregår i løbet af en uge hvert år i forskellige lande inden for EU.

Danmark deltog for første gang i 2008 med et hold fra Sankt Annæ Gymnasium, og anden gang i 2009 med et hold fra hhv. Sankt Annæ Gymnasium og Hasseris Gymnasium. Begge år var holdene valgt uden en forudgående national konkurrence.

Deltagerne er opdelt i 2 hold, og den todelte konkurrence er spredt over to dage, hvor varigheden af hver opgave er fire timer. Hver opgave er en praktisk aktivitet, der omfatter elementer af biologi, kemi og fysik. Opgaverne er designet til at forbinde videnskabens grene, give relevante og forespørgselsbaserede udfordringer, engagere alle holdmedlemmer, støtte selvpacing, hurtigere og mere kreativ tænkning og tilskynde til materiel kommunikation.

Holdene konkurrerer på kompetencer og eksperimentelle færdigheder inden for fagene biologi, fysik og kemi. På mange måder svarer kravene til olympiaden til de faglige mål, der er beskrevet i læreplanen for Naturvidenskabeligt Grundforløb.

Det betyder, at et holds evne til at anvende naturvidenskabelig tankegang og gennemføre og efterbehandle eksperimenter er centralt for at vinde konkurrencen.

Formålet med EUSO er at udfordre og stimulere talentfulde videnskabsstuderende til at udvikle deres talenter og fremme deres karriere som videnskabsmænd. At tilbyde en uvurderlig oplevelse for de studerende, der senere kan deltage i de internationale videnskabelige Olympiader.

EUSO Copenhagen 2017Hele arrangementet afsluttes med en stor afslutningsceremoni lørdag den 13. maj 2017 i Sankt Annæ salen, hvor af HKH Prins Joachim og undervisningsminister Merete Riisager vil være til stede. HKH Prins Joachim er protektor for EUSO 2017.

Novo Nordisk Fonden har tildelt 500.000 kr. til forberedelse og afholdelse af EUSO 2017 i København.

Se billeder på Facebook fra arrangementet her >>