5. oktober 2016

Robert Feidenhans’l fratræder som institutleder på Niels Bohr Institutet

Nyt topjob:

Robert Feidenhans’l, professor og institutleder på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet er blevet udnævnt til administrerende direktør for det store europæiske forskningscenter XFEL i Hamburg. Robert Feidenhans’l tiltræder den nye stilling pr. 1. januar 2017 og fratræder stillingen som institutleder på Niels Bohr Institutet ved udgangen af året.

Robert Feidenhans’l

Robert Feidenhans’l fratræder stillingen som institutleder på Niels Bohr Instituttet ved udgangen af året. (Foto: Ola Jakup Joensen, NBI).

Den Europæiske Fri-Elektron Røntgenlaserfacilitet, European XFEL, er et forskningsanlæg, som producerer ekstrem intens røntgenstråling, der er milliard gange stærkere end de hidtil bedste traditionelle røntgenkilder. Røntgenstrålingen er et superværktøj, der giver helt nye muligheder for forskning i materialer og proteiner og for at kunne udføre avancerede eksperimenter med strukturen og dynamikken i enkelte partikler.

”Jeg glæder mig meget til mit nye job. Jeg har været med i XFEL’s tilblivelse helt fra starten, da man begyndte forarbejdet og beslutningen omkring år 2001 blev taget til at bygge det store forskningsanlæg. 15 lande – deriblandt også Rusland er med i samarbejdet, og min hovedopgave i mit nye job som administrerende direktør bliver at sikre, at alle lande får noget ud af at være med, og at det er de rigtige videnskabelige områder, man satser på”, fortæller Robert Feidenhans’l.

Kolossal udvikling

Med den nye lederpost i XFEL kommer Robert Feidenhans’l i centrum for den forskning, der ligger ham stærkt på hjerte, nemlig forskning ved hjælp af røntgenstråling for at kunne forstå, hvordan nye avancerede materialer er bygget op, så man kan se strukturen helt ned på atomplan.

Robert Feidenhans'l har været med i røntgenforskning siden 1981, og han fortæller, at der er sket meget siden da.

”Man kan sammenligne det med forskellen mellem en lampe og en laser. Forskellen er kolossal. De gamle synkrotroner, som er en partikelaccelerator, hvor man skaber en strøm af røntgenstråler, svarer til en almindelig lampe, mens det nye anlæg er baseret på superledende teknik med en superfokuseret røntgenstråle, som kan sammenlignes med en laserstråle. Det er det ypperste indenfor forskningsanlæg med røntgenstråling”, fortæller han, og man kan se på ham, at det er noget, han virkelig brænder for.

Robert Feidenhans'l er internationalt anerkendt for sin forskning indenfor eksperimentel nanofysik, hvor han arbejder med at udvikle røntgenteknik til at se på finere og finere detaljer i materialer. F.eks. har han været med til at udforske nanotråde, som kan bruges til solceller og lysdioder. Han har også været helt i front med udvikling af nye epokegørende røntgen-teknologier, som er velegnede til røntgen-scanning af fødevarer, så man kan opspore fremmedlegemer som f.eks. insekter.

På XFEL er røntgenstrålingen så intenst fokuseret, at man vil kunne undersøge transporten af membranproteiner ind og ud af cellerne. Et superværktøj bliver det, når eksperimenterne kan starte i begyndelsen af 2017.

Bevarer forbindelsen til dansk forskning

Robert Feidenhans'l tiltræder stillingen som administrerende direktør til 1. januar 2017.

”Jeg kommer til at savne Niels Bohr Institutet, og jeg kommer til at savne alle de studerende. Men jeg forlader ikke helt instituttet, for jeg beholder stillingen som professor, og jeg vil også fortsat kunne være vejleder for studerende, og jeg vil også arbejde for at få danske studerende og danske forskningsprojekter til XFEL”, siger Robert Feidenhans’l, der kom til Niels Bohr Instituttet i 2005 og har været institutleder de seneste knapt fem år.

Robert Feidenhans’l, professor, institutleder Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 2875-0397, robert@nbi.ku.dk