17. august 2015

Fysik har fuldt hus af nye studerende

Fysik

Niels Bohr Institutet har i år optaget 158 nye studerende. Det betyder, at fysikstudiet er fuldt booket op.

Kim Splittorff

Kim Splittorff, der er instituttets nye viceinstitutleder for undervisning, glæder sig over, at Niels Bohr Institutet i år har fuldt hus af dygtige nye studerende.

”Vi har virkelig fået fuldt hus af dygtige folk. 26 af de kommende studerende har over 12 i gennemsnit (hvis man går direkte fra gymnasiet, kan man gange sin karakter op), 42 har mellem 10 og 12, og det samlede gennemsnit ligger på 9,1”, udtaler Kim Splittorff, der er instituttets nye viceinstitutleder for undervisning.

En stor gruppe har 7-8 i gennemsnit, mens enkelte studerende har 3,7-5,0, så der er hele 10 karaktertrin mellem de højeste og de laveste karakterer, og den store spredning gør, at undervisningen bliver en pædagogisk udfordring.

Bred undervisning

”Vores ambition er, at vi både understøtter dem, der har brug for ekstra hjælp og dem, der har brug for at blive udfordret fagligt, fordi de er hamrende dygtige. Det afgørende er, om de kommer for at lære noget, og stort set alle vores nye studerende har fysik som førsteprioritet”, siger Kim Splittorff.

Noget af det, som instituttet tilbyder, er et 2-ugers Kickstart-kursus, hvor de kommende studerende bliver undervist i studiemetoder og får frisket deres fysikkundskaber op, så de bliver klar til studiestart.

Men det kan alligevel godt være hårdt at begynde at læse på universitetet. Kim Splittorff fortæller, at mange er vant til at være blandt de bedste i deres gymnasieklasse, og nu skal de pludseligt vænne sig til at være sammen med andre, der er lige så dygtige, så nu skal der arbejdes ekstra seriøst. Langt de fleste indser dog hurtigt, at det er fedt at være sammen med andre, der er lige så dygtige.

Nye studerende til kickstart

Mange af de nye studerende tog imod tilbuddet om tage et to-ugers Kickstart-kursus, hvor de bliver undervist i studiemetoder og får frisket deres fysikkundskaber op, så de bliver klar til studiestart.

Fysik kræver flid

Fysik er et krævende studium, og erfaringen er, at nogle falder fra i løbet af det første år. ”De løber ind i udfordrende opgaver og stiller sig selv spørgsmålet, om de har ’hoved’ til det her. De skal hellere spørge, om de har ’flid’ til det her. For meget af det, det gælder om, er at have en struktureret tilgang til stoffet, og det kan vi blandt andet lære dem på de særlige Bootcamps, vi holder for dem, der har brug for ekstra hjælp”, siger Kim Splittorff.

Også Fysisk Fagråd, som er de studerendes egen faglige og sociale organisation, har taget initiativ til et nyt projekt. ”Vi vil invitere de studerende til fællesfrokost et antal søndage, hvor man kan sidde sammen med de andre studerende og løse opgaver og eventuelt få hjælp af ældre studerende”, fortæller Andreas Jantzen, der er formand for Fysisk Fagråd.

Instituttet har også fokus på dem, der ligger helt i top, for det er vigtigt, at de – lige så meget som resten, rykker sig fagligt undervejs i studiet. ”Noget af det, vi vil satse på fremover, er at kunne give tilbud, der er målrettet til de allerdygtigste studerende, der gerne vil have ekstra faglige udfordringer”, fortæller Kim Splittorff, der mener, at niveaudelt undervisning er helt naturlig, når de studerendes faglige forudsætninger er så forskellige.

Kim Splittorff, viceinstitutleder for undervisning, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 3532-5359, mob: +45 2489-2498, split@nbi.ku.dk

Andreas Vedel Jantzen, studerende, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, formand for Fysisk Fagråd, jwr738@alumni.ku.dk