Stjerne med planetsystem og mulig super-Jord fundet – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Niels Bohr Institutet > Nyheder > Nyheder 2010 > Stjerne med planetsyst...

26. august 2010

Stjerne med planetsystem og mulig super-Jord fundet

Den første Sol-lignende stjerne med et planetsystem bestående af to store planeter på størrelse med Saturn, som begge formørker stjernen og muligvis endnu en planet af super-Jord størrelse, er observeret med NASAs Kepler Mission af forskere fra blandt andet Niels Bohr Institutet. Opdagelsen er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift, Science.

Stjernen og planeterne befinder sig i vores galakse, Mælkevejen. Opdagelsen af det sol-lignende planetsystem er baseret på syv måneders observationer med NASAs Kepler satellit, der er designet til at måle frekvensen af planeter på størrelse med Jorden i den beboelige zone omkring stjerner af samme type som vores Sol. Planeter udenfor vores solsystem kandes exo-planeter.

Billedet viser Kepler satellitten, der observerer en exo-planet i
kredsløb om en stjerne. (NASA: Artist impression)

Observationerne af exo-planeter foregår ved at måle værts-stjernens lyskurve, og når en planet, der er i bane omkring stjernen, bevæger sig ind foran stjernen, formørkes lyset en anelse.  På den måde har man observeret to store planeter på størrelse med Saturn med et omløb på henholdsvis 20 og 40 dage.

Ud over formørkelsessignalet fra de to store planeter, har man identificeret endnu et signal, der muligvis svarer til en mindre planet. Det er endnu ikke endeligt bekræftet, om objektet faktisk er en planet, men signalet svarer til en planet med en omløbstid på 1.6 dage.

"De to store planeter er gas-planeter, hvorimod der kan være tale om, at den tredje planet er en super-Jord med en radius på 1,5 gange Jordens størrelse. Men selv om det måske er en fast planet, vil den være for varm at gå rundt på – overfladen er cirka 2.000 grader varm", fortæller Lars Astrup Buchhave, astrofysiker på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Unik viden om exo-planeter

Lars Buchhave deltager i Kepler missionen, og han har arbejdet med målinger af planetsystemet fra Keck teleskopet på Mauna Kea i Hawaii. Ved at analysere lysspektrene fra jordbaserede teleskoper kan forskerne udelukke visse astrofysiske fænomener, som f.eks. kredsende dobbelt-stjerner og bevise, at signalerne faktisk stammer fra planeter.

"Observationerne rummer et væld af spændende informationer", siger Lars Buchhave, "ved at analysere spektrene kan vi opklare stjernens fysiske forhold, såsom dens effektive temperatur, tyngdekraft, metalindhold og rotationshastighed".

Ved at observere, hvordan stjernens lys formørkes en anelse, når en planet bevæger sig ind foran den, får forskerne en unik mulighed for at opklare planetens masse, dens radius og dermed også dens tæthed, dens temperatur og endda om planeten har en atmosfære.

Med Kepler missionen har forskerne observeret over 700 objekter, der muligvis kan være exo-planeter, men fundene er dog ikke bekræftet endnu. Man har fundet otte stjerner med planetsystemer, men det nye fund, kaldet Kepler-9 er det første planetsystem, hvor flere planeter formørker lyset fra stjernen på én gang. Planeterne påvirker hinanden på grund af deres tyngdekraft og 'trækker' lidt i hinanden, så deres bane bliver lidt ujævn og forskydes.

"Det er meget spændende nye observationer, og der er et kolossalt opfølgende observationsarbejde i fuld gang", fortæller Lars Buchhave, der også er fuld gang med at lægge sidste hånd på sin ph.d.-afhandling om, naturligvis – exoplaneter.

Artikel i Science >>