Lærere strømmer til Niels Bohr Institutet fra hele landet – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Niels Bohr Institutet > Nyheder > Nyheder 2010 > Lærere strømmer til Ni...

17. november 2010

Lærere strømmer til Niels Bohr Institutet fra hele landet

Niels Bohr Institutet er vært for en stor Temadag, hvor gymnasie- og folkeskolelærere kan komme og høre det sidste nye indenfor forskningen. Temaet er: Fra Big Bang til Liv i Universet, og interessen er overvældende. 250 lærere har valgt at rejse fra nær og fjern i hele landet for at høre forskerne og få ny inspiration til deres undervisning.


John Renner Hansen, institutleder, Niels Bohr Institutet. 

"Aldrig har interessen for naturvidenskab været så stor", udtaler John Renner Hansen, professor og leder af Niels Bohr Institutet. Han mener, at den gamle forestilling om, at fysikuddannelsen er støvet, uforståelig og kun brugbar, hvis man vil være gymnasielærer, for alvor er brudt. Han konkluderer at ”Interessen fra folkeskole- og gymnasielærerne har i den sammenhæng været uvurderlig.”

Temadagen byder på foredrag om det sidste nye i CERN-forskningen, observationer af de allerførste galakser, der blev dannet lige efter Big Bang, exoplaneter - altså planeter udenfor vort eget solsystem, forudsætningerne for liv i universet, hvor Jordens vand kommer fra, vand og livsbetingelser på Mars, det første liv på Jorden og udviklingen af liv. Alt ialt et overflødighedshorn af spændende emner og fremragende forskere, som kan bidrage med nye impulser til dagligdagens undervisning på landets gymnasier og folkeskoler.

Temadagen er arrangeret i samarbejde med Danmarks Kemi- og Fysikforening, Storkøbenhavn, og formand Erland Andersen fortæller at interessen for naturfagene i Danmark er kolossal stor. Det store fremmøde viser, at lærerne både i folkeskolen, gymnasierne og på læreruddannelsen gerne afser tid og ressourcer for at blive opdateret og inspireret til deres undervisning.

Kolossal stigende interesse

I år har ligeledes slået alle rekorder med hensyn til nye studerende. Hvor de foregående år har været præget af dalende antal studerende, er der nu en kolossal stigning. Forrige år var der 86 nye fysikstuderende, sidste år begyndte 110 at studere fysik på Niels Bohr Institutet, men i år er antallet helt oppe på 145 nye fysikstuderende. 

"Det er ret fantastisk, at der er kommet så mange nye studerende og de er rigtigt gode", fortæller Ian Bearden, der er lektor og studieleder for bachelor- og kandidatstuderende. Han underviser de nye studerende og fortæller: "Jeg er dybt imponeret over deres energi og engagement, og jeg er meget glad for den utroligt positive stemning, de skaber. Det eneste, jeg kan være lidt ked af er, at jeg ikke har flere timer til at være sammen med dem, da det giver meget energi at være dér, hvor de er i gang med at tage fysikkens udfordringer op".
Der er også sket en stor stigning i antallet af studerende på ph.d.-forskeruddannelsen.

Tidligere havde instituttet cirka 80 ph.d.-studerende, men det antal vil i det kommende år komme op på ca. 120. Det skyldes dels regeringens krav om at optage flere, men det skyldes også i allerhøjeste grad forskergruppernes succes med at få penge til forskningsprojekter fra både de offentlige og de private fonde.

"Det øgede antal ph.d.-studerende betyder, at forskningen øges betydeligt, så det er meget positivt for naturvidenskaben og Niels Bohr Institutet", siger ph.d.-koordinator, professor Robert Feidenhans'l

Instituttet mærker også en øget interesse fra folkeskoleelever for at komme i praktik som fysiker og astronom. Instituttet tilbyder to gange om året praktik for 9. klasseelever. Eleverne samles i hold, som i en uge kommer rundt i alle kroge og oplever fysikkens verden på nærmeste hold. Det er nu blevet så populært, at man dels har måttet udvide holdene fra 20 til 27 elever, og dels søger mange ind allerede mens de går i 8. klasse for at være sikker på at få en plads på de eftertragtede hold.

Selv Kulturnatten eksploderede med omkring 2.000 besøgende, der kom for at høre foredrag og møde forskerne i egen person og høre de sidste nye resultater fra forskningens verden.