24. juni 2019

Peter Krogstrup modtager Elektroprisen 2019

Pris:

Professor Peter Krogstrup modtager Elektroprisen 2019, som uddeles årligt af Ingeniørforeningen IDA. Peter Krogstrup er professor i kvantefysik ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, og leder Microsoft Quantum Materials Lab i Lyngby, hvis mål er et konstruere verdens første kvantecomputer. Elektroprisen er en årlig hæderspris, som Elektrofondet uddeler til en person med en lovende indsats inden for det elektrotekniske/elektroniske fagområde. Den gives for fremragende teknisk-videnskabeligt arbejde på højt fagligt niveau gennem nogle år samt tilknytning til dansk forskning eller industri.

Peter Krogstrup har haft en usædvanlig indgang til fysikken, idet han begyndte sent på fysikstudierne. Men den da 31 år gamle nye student havde til gengæld så tilpas meget fart på, at han kunne sætte titlen som professor under sit navnetræk allerede i 2018, kun 15 år senere. Senere samme år fulgte udnævnelsen til leder af Microsoft Quantum Materials Lab. Samarbejdet mellem forskere og ingeniører fra Danmarks Tekniske Universitet, Microsoft og Københavns Universitet sigter mod konstruktionen af en kvantecomputer, som vil kunne revolutionere computerteknologien, som vi kender den. En kvantecomputer vil kunne foretage beregninger langt hurtigere og med en langt større kompleksitet, end den teknologi vi råder over i dag.

”Peter Krogstrups forskningsgruppe er internationalt anerkendt inden for kvanteforskningen, og det banebrydende samarbejde både nationalt og internationalt kræver til fulde hans store samarbejdsevner. Han har desuden en imponerende publikationsliste med adskillige artikler i tidsskrifter som ”Science” og ”Nature”, hvilket vidner om videnskabeligt arbejde på meget højt internationalt niveau”, som det hedder i motiveringen af årets prismodtager.

Med prisen følger et beløb på 30.000 kr.