13. maj 2018

Fra musiker til professor i kvantefysik

Udnævnelse:

Peter Krogstrup Jeppesen har gjort lynkarriere inden for et kompliceret forskningsområde, og efter en kun forholdsvis kort periode i fysikkens verden befinder han sig nu i forreste række i den frontforskning, der peger mod fremtidens kvantecomputer. Han startede først med at læse fysik da han var i starten af 30’erne – inden da var han professionel musiker i alt fra jazz til heavy metal. Nu er han professor i kvantefysik.

Peter Krogstrup i QDEV laboratoriet på HC. Ørsted Institutet kan nu kalde sig professor fra 1. maj 2018. Foto: Ola J. Joensen

Det er en usædvanlig karrierevej Peter Krogstrup Jeppesen har taget, og ingen kunne i sin vildeste fantasi have forestillet sig for små 15 år siden, at han en dag skulle stå med i spidsen for en hæsblæsende udviklingskaravane med kursen sat mod kvantemekanikkens hellige gral – kvantecomputeren.

Det blev ikke til den store skolegang for Peter, og efter folkeskolen i Solrød ved København og et år på ungdomshøjskole, slog han ind på musikken i stedet for gymnasiet. En elguitar i konfirmationsgave kickstartede interessen, og de næste mange år underviste og spillede han i både progressive og primitive rockbands.

Han blev kåret til årets guitarist på ’Guitar Institute’ i London da han var i midten af 20’erne. Som 28 årig blev han dog ramt af tvivl, og tanken slog ham, at hans teenagedrøm om at blive verdens bedste guitarist måske ikke var så realistisk alligevel.

Morfars interesse for fysik og Niels Bohr

Han havde endnu ikke fået nogen uddannelse, og da han nærmede sig slutningen af 20’erne, og med et barn på vej, besluttede han - at nu skulle det være.

Han vidste ikke rigtigt hvad han ville være, og en lettere modvillig skolevejleder skulle først overtales til at lade ham starte på HF enkeltfag.

Han tænkte undervejs på arkitekt, men interessen for naturfag vandt. ’Specielt matematik og fysik lå naturligt til mig’ siger Peter, og ’måske var det min morfars interesse for fysik og Niels Bohr, der alligevel havde slået rod i mig dengang’.

Fysikstuderende på Niels Bohr Institutet

I 2004 kom han ind på fysikstudiet ved Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, hvor interessen for teoretisk astrofysik gjorde, at han skrev sin bachelor om fordelingen af mørkt stof omkring galakser.

Forskningen i materialefysik gjorde dog så stort indtryk på ham, at han skiftede til faststoffysik, hvor han bidrog allerede på et tidligt stadium med nye krystaldyrkningsteorier baseret på ’ude af ligevægts termodynamik’ - men også eksperimentelle gennembrud med dyrkningen af nye typer ultra rene nanokrystaller, der har et stort potentiale for blandt andet solceller, vagte opsigt.

Peters Ph.d. afhandling blev forsvaret i 2013, og var baseret på en længere række videnskabelige artikler i det anerkendte Journals.

Peter Krogstrup sammen med kollegaen Thomas Sand Jespersen
Her ses Peter Krogstrup sammen med kollegaen Thomas Sand Jespersen i laboratoriet hos Center for Quantum Devices på H.C. Ørsted Institutet, hvor de med succes forskede i superledende hybridkrystaller. Foto: Ola J. Joensen

På Niels Bohr Institutet har man forsket i moderne kvantefysik siden 2001, bl.a. kvante-teleportation, atomure, kvante-netværk og præcisionsmålinger, og i 2012 blev der med etableringen af grundforskningscentret Center for Quantum Devices, satset stort på udviklingen af kvantecomputeren.

Peter Krogstrups store interesse for kvantefysik i krystallinske materialer førte ham naturligt videre til dette nye center, der senere i 2015 indgik en bevillings- og samarbejdsaftale med Microsoft om udviklingen af kvantecomputeren sammen med den amerikanske topforsker professor Charles Marcus.

Peters innovative fremgangsmåde med udviklingen af nye hybride kvante-materialer har medvirket til fortsatte gennembrud over de seneste år. Materialerne har et så stort potentiale for fremtidens kvanteteknologier, at Microsoft Research har valgt Peter til at lede udviklingen af krystallerne til deres forskning i kvantecomputeren.

Han har fornylig modtaget to store prestigefulde bevillinger, et fra det Europæiske Forskningsråd (ERC) i 2017 og et andet fra Microsoft: Project Q Experimental Physics Initiative i 2018. Hans afdeling består pt. af 12 forskere og 4 studerende.

Peter Krogstrup Jeppesen, professor, Center for Quantum Devices, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, Tlf.: 2671 5191, Email: krogstrup@nbi.ku.dk

Se også: