29. maj 2019

Helge Kragh modtager Abraham Pais Prize for History of Physics 2019

Pris:

Professor emeritus Helge Kragh modtager den prestigefyldte Abraham Pais Prize for History of Physics 2019. Prisen gives for hans fremragende bidrag til fysikkens historie, analyse af kosmologiske teorier og debatter, kvantefysikkens historie og hans forfatterskab.

Helge Kragh i Auditorium A på Niels Bohr Institutet. Foto: Ola Joensen
The American Physical Society (APS) har tildelt Professor emeritus ved Niels Bohr Institutet, Helge Kragh, Abraham Pais Prize for History of Physics. Den prestigefyldte pris gives for Helge Kraghs fremragende indsats for fysikkens historie. Prisen blev oprettet i 2005 af American Physical Society gennem dets Forum on the History of Physics og American Institute of Physics gennem dets Center for History of Physics. Med prisen følger et beløb på 10.000 $.

Helge Kragh dimitterede fra fysik og kemi på Københavns Universitet I 1970. Han tog sin første doktorgrad fra Roskilde Universitet i 1981 og i 2007 endnu en, denne gang fra Aarhus Universitet. Helge Kragh har været tilknyttet Cornell University fra 1987 – 89, og fra 1995 – 97 været professor i videnskabens historie ved Universitet i Oslo. I 1997 blev han udnævnt til professor ved Aarhus Universitet, hvorfra han i 2015 trak sig tilbage til sin nuværende stilling som professor emeritus ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. Helge Kragh er her tilknyttet Niels Bohr Arkivet.