Historien bag Niels Bohr Institutet

Niels Bohr Institutet i København blev oprettet i 1921 til fysikeren og Nobelprismodtageren, Niels Bohr, der i 1913 skabte den banebrydende atommodel, der dannede grundlaget for vores forståelse af, hvordan verden er bygget op, og senere for kvantemekanikken, som har revolutioneret den teknologiske udvikling.

European Physical Society har erklæret Niels Bohr Institutet for Historisk Sted med stor international betydning for udviklingen indenfor fysik og forskning med følgende begrundelse: "Det er her, at grundlaget for atomfysikken og den moderne fysik blev skabt i et kreativt, videnskabeligt miljø inspireret af Niels Bohr i 1920'erne og 30'erne." Læs mere om udnævnelsen af Niels Bohr Institutet som Historisk Sted.

Mange berømte forskere har haft deres gang på Niels Bohr Institutet og gennemført banebrydende forskning. Se også filmen om Niels Bohr - danskeren, der forandrede verden, et dokumentarprogram om Niels Bohr og hans liv og forskning.