22. december 2017

Årets forskningsgennembrud 2017

Pris:

Årets videnskabelige forskningsgennembrud i 2017, i de internationalt anerkendte tidsskrifter, Science og Physics World, går til det store forskningssamarbejde, der førte til den første observation af tyngdebølger fra to kolliderende neutron stjerner. Resultatet ligger også på det videnskabelige tidskrift Natures liste ’Science events that shaped the year’.

Kunstnerisk fremstilling af sammenstød mellem to neutronstjerner.
Kunstnerisk fremstilling af sammenstød mellem to neutronstjerner. Billede: ESO

Et internationalt hold af fysikere og astrofysikere deltog i arbejdet, der indvarsler en ny æra i udforskningen af universet. Opdagelsen bidrager til at forklare, hvordan tunge grundstoffer dannes og spredes i galakserne. Og den viser vejen til en ny måde at bestemme afstanden til fjerne himmellegemer, for med både tyngdebølger og lys at gå efter, kan de store afstande måles mere præcist. På baggrund af den målte afstand er det muligt at beregne, hvor hurtigt universet udvider sig.

Forskere fra flere forskningsgrupper ved Niels Bohr Institutet har bidraget til det verdensomspændende samarbejde, og har dermed del i den fornemme placering på breakthrough listerne. Det drejer sig om forskningsgrupperne Dark Cosmology Centre (DARK), Discovery Center, Comic Dawn Center (DAWN) og Theoretical Particle Physics and Cosmology, der har ledt og deltaget i ikke mindre end 21 videnskabelige artikler i kølvandet på observationerne af sammenstødet mellem to neutronstjerner, og de tyngdebølger det sendte gennem universet, samtidig med at man kunne observere lys fra begivenheden.

At det netop er dette gennembrud, der får Science og Physics World Breakthrough of the Year 2017 er dermed ingen overraskelse. ”Det er helt grundlæggende videnskab og helt vildt spændende”, siger Professor Jens Hjorth. Når begivenheder af denne kaliber finder sted i universet, går et kæmpe forskningsnetværk i gang med, at få de jordbaserede teleskoper og satellitter rettet ind mod det rigtige sted i rummet, da de kun kan se en lille del af universet ad gangen. IceCube Neutrino Observatory er unikt ved, at det måler kontinuerligt på hele himlen, og dermed kan hjælpe med at lokalisere begivenhedens udgangspunkt, når der er neutrinoer forbundet med begivenheden.

Med deltagelse, enten som førsteforfatter eller medforfattere, i 21 ud af godt 100 artikler pt. om dette videnskabelige gennembrud, er Københavns Universitet, med Niels Bohr Institutets forskere, særdeles velrepræsenteret i Science og Physics World Breakthrough of the Year 2017.

Artiklerne publiceret fra Niels Bohr institutet:

• Abbott et al.
    Multi-messenger Observations of a Binary Neutron Star Merger:
    2017ApJ...848L..12A
  • Abbott et al.
    A gravitational-wave standard siren measurement of the Hubble constant:
    2017Natur.551…85A
  • Albert et al.
    Search for High-energy Neutrinos from Binary Neutron Star Merger GW170817 with ANTARES, IceCube, and the Pierre Auger Observatory: 2017ApJ, 850L, 35A
  • Coulter et al.
    Swope Supernova Survey 2017a (SSS17a), the Optical Counterpart to a Gravitational Wave Source: 2017, Science
  • Covino et al.
    The unpolarized macronova associated with the gravitational wave event GW 170817:  2017NatAs...1..791C
  • Drout et al.
    Light Curves of the Neutron Star Merger GW170817/SSS17a: Implications for R-Process Nucleosynthesis:2017, Science
  • Gall et al.
    Lanthanides or Dust in Kilonovae: Lessons Learned from GW170817: 2017ApJ...849L..19G
  • Gompertz et al.
    The Diversity of Kilonova Emission in Short Gamma-Ray Bursts: 2017, ApJ in press
  • Hjorth et al.
    The Distance to NGC 4993: The Host Galaxy of the Gravitational-wave Event GW170817:  2017ApJ...848L..31H
  • KilPatrick, et al.
    Electromagnetic Evidence that SSS17a is the Result of a Binary Neutron Star Merger: 2017, Science
  • Kim et al.
    ALMA and GMRT Constraints on the Off-axis Gamma-Ray Burst 170817A from the Binary Neutron Star Merger GW170817: 2017ApJ...850L..21K
  • Marguia-Berthier et al.
    A Neutron Star Binary Merger Model for GW170817/GRB 170817A/SSS17a:  2017ApJ…848L..34M
  • Pan et al.
    The Old Host-galaxy Environment of SSS17a, the First Electromagnetic Counterpart to a Gravitational-wave Source: 2017ApJ…848L..30P
  • Pian et al.
    Spectroscopic identification of r-process nucleosynthesis in a double neutron-star merger: 2017Natur.551…67P
  • Shappee et al.
    Early Spectra of the Gravitational Wave Source GW170817: Evolution of a Neutron Star Merger: 2017 Science
  • Siebert et al.
    The Unprecedented Properties of the First Electromagnetic Counterpart to a Gravitational-wave Source: 2017ApJ…848L..26S
  • Smartt et al.
    A kilonova as the electromagnetic counterpart to a gravitational-wave source:  2017Natur.551...75S
  • Tanvir et al.
    The Emergence of a Lanthanide-rich Kilonova Following the Merger of Two Neutron Stars:  2017ApJ...848L..27T

Vores hjemlige Videnskab.dk vurderer ligeledes de vigtigste, videnskabelige gennembrud hvert år, og du kan få et overblik over deres kandidater her, samt stemme på dine favoritter. Gary Shaffer fra Niels Bohr Institutet og Olaf Pepke Pedersen fra Danmarks Tekniske Universitet vandt sidste år, og i år er observationerne af neutronstjernesammenstødet og gravitationsbølgerne blandt de nominerede.