20. september 2020

Villum Experiment bevillinger til to unge forskere fra Niels Bohr Institutet

Bevilling:

To unge forskere fra Niels Bohr Institutet er mellem modtagerne til dette års Villum Experiment bevilling. Formålet med bevillingprogrammet er at finde og støtte forskningsprojekter indenfor de tekniske og naturvidenskabelige områder. Ansøgerne er anonyme overfor dommerpanelet, så det er udelukkende projekternes sammensætning og ofte modige og innovative tilgang til sit felt, der vurderes. På denne måde er selve Villum Experiment programmet innovativt i sig selv, og målet er at støtte nye ideer, der er alt andet end ordinære.

Modtagerne fra Niels Bohr Institutet er:

Adriano Agnello

”Hver nat glimter eller eksploderer en række astronomiske objekter. Vi er blevet bedre til at fange disse såkaldte transienter (kortvarige, astronomiske begivenheder), men vi har kun slørede billeder, der ikke giver os information om fysikken i fænomenerne. For at få fat i den, er vi nødt til at lave hurtige, opfølgende spectra-observationer, som almindeligvis er kostbare og sker på store teleskoper, der allerede er optaget af andre observationer. Her foreslår jeg en opgradering af den spektroskopiske modus på DFOSC, et enkelt og robust instrument på det danske 1,5 m teleskop (som allerede er istandsat og placeret på et ideelt observationssted), så det bliver i stand til at lave øjeblikkelige karakteriseringer af hver eneste transient, vi opdager i vores søgninger. Dette projekt vil falde tidsmæssigt sammen med indvielsen af Vera Rubin Observatoriet, den mest ambitøse, multi-epokale billedsøgning i det astronomiske, videnskabelige samfund. Det åbner eller har ”first light” planlagt til 2023-24”

Tobias Heinemann

”Forståelsen af hvordan planeter dannes er ikke kun en fundamental ingrediens i opdagelsen af, hvordan livet dannedes i vort univers, men også et at de mest aktive forskningsområder i astrofysikken i dag. Den mest gennemgående opfattelse eller paradigme baserer sig på antagelsen af, at de roterende og ustabile gas-tåger om nydannede stjerner, indeholder en række forskellige potentialer. På det seneste er der imidlertid blevet stillet spørgsmålstegn ved en række af de mekanismer, man længe har anset for at være betydningsfulde i disse processer. Denne Villum Experiment bevilling giver mig mulighed for at undersøge, under hvilke forudsætninger planetdannelse kan eksistere, og gøre det under en lang række astrofysiske betingelser. Jeg forventer, at studiet vil få stor betydning for vores forståelse for planetdannelse og få betydning for mange områder indenfor astrofysikken”.