3. september 2020

Unge forskertalenter får prestigefuldt karriereskub

ERC STARTING GRANTS:

SCIENCE er blevet beriget med tre nye ERC Starting Grants. De prestigefulde bevillinger gives til unge, lovende forskere med en banebrydende forskningside.

Leonardo Midolo, Niels Bohr Institutet.
ERC Starting Grant betyder meget for mig, da det er et vigtigt skridt fremad i min akademiske karriere, siger Leonardo Midolo, Niels Bohr Institutet.

Kortlægning af træ- og busk-vegetation, der vil kunne kaste lys over samspillet mellem mennesker, klima og træer i klodens tørre områder, realisering af den næste generation af programmerbare kvanteenheder til computerbrug og sikker kommunikation og en identificering af de klimatiske og økologiske faktorer, der bestemmer kvælstoffikseringens størrelse i mos. ​​Det er de banebrydende forskningsidéer, som har sikret Martin Stefan Brandt (IGN), Leonardo Midolo (NBI) og Kathrin Rousk (BIO), en ERC Starting Grant​ bevilling. Bevillingerne, der løber over en femårig projektperiode, giver dem mulighed for, at de kan opbygge deres egen forskergruppe og er dermed en unik mulighed for, at de kan dykke endnu dybere ned i deres forskningsprojekter.​

Mikrosmå maskiner med stor effekt

Leonardo Midolo fra Niels Bohr Institutet fortæller om sit forskningsprojekt: "Projektets primære idé er at realisere ultrasmå "nano-maskiner" (tusind gange mindre end den typiske tykkelse på menneskehår), som kan kontrollere lys af integrerede chips. Et mere korrekt navn for disse maskiner er "nano-opto-electromechanical systems" (NOEMS), som i bund og grund er bittesmå spejle, der kan flyttes adskillige nanometre ved brug af elektriske felter. På trods af den lille bevægelse er disse apparater i stand til at reflektere og dirigere lys i forskellige retninger med lavt tab, lavt støjniveau og ultralave strømforbrug med overordnet bedre performance end State-of-the-art optiske swiches. I min forskning vil jeg bruge disse systemer til effektivt at manipulere enkle fotoner og enkle partikler af lys, der viser kvanteadfærd. Kombinationen af NOEMS og kvantefotonik er et nyt forskningsfelt, som giver mig mulighed for at udforske nye fænomener samt realisere den næste generation af programmerbare kvanteenheder til computerbrug og sikker kommunikation."

Glæden over bevillingen og anerkendelsen fra ERC er stor, da bevillingen både vil få stor betydning for Leonardo Midolos​ karriere og for hans forskningsfelt: "ERC Starting Grant betyder meget for mig, da det er et vigtigt skridt fremad i min akademiske karriere. På den ene side så markerer det, at man har opnået en indflydelsesrig position og international rolle som forsker i Europa, og på den anden side er det et springbræt mod at etablere en selvstændig forskningsgruppe om disse nye og meget interessante emner. Derudover kan bevillingen give mig mulighed for at lede et team af forskere for første gang, hvilket er en vigtig kompetence til udvikling i min karriere."

Skriv så ikke-eksperter kan forstå dit projekt

Udover at have en banebrydende forskningside, så har Leonardo Midolo særligt ét godt råd til andre, der vil skrive en succesfuld ansøgning om et ERC Starting Grant: “Mit råd til andre ansøgere er at fokusere på at skrive en god såkaldt "B1", som nærmere betegnet er kendt som projektbeskrivelsen til ikke-eksperter. Jeg investerede det meste af min tid (>70%) i at gøre den del letlæselig og appelerende til et bredt publikum. Jeg tror, at det var værdsat af evaluatorerne."

I år har i alt seks talentfulde, yngre forskere fra Københavns Universitet modtaget et ERC Starting Grant, hvoraf de tre altså er fra SCIENCE.  derudover er der to bevillinger til SUND og en til HUM.