26. marts 2020

Sarah Pearson vinder det prestigefyldte NASA Hubble Fellowship

Hubble Fellowship:

Tidligere Niels Bohr Institut studerende, Sarah Pearson, er netop blevet tildelt et af de mest prestigefyldte stipendier inden for astrofysik, det såkaldte Hubble Fellowship. Stipendiet tildeles årligt af NASA gennem en kompetitiv udvælgelsesproces. I år fik NASA 380 ansøgninger. Med dette stipendium modtager Sarah ~ 1,8 millioner danske kroner til at støtte sin forskning i mørkt stof i galakser i det nærliggende univers.

Sarah Pearson modtog sin bachelorgrad fra Københavns Universitet i 2012. I somrene 2011 og 2012 forskede hun ved MIT og UC Santa Cruz. Hun fortsatte sine studier ved Columbia University i New York og modtog sin ph.d. i astronomi i 2018. Hun er i øjeblikket postdoc som Flatiron Research Fellow ved the Center for Computational Astrophysics, Flatiron Institute.

Et Hubble Fellowship er et forskningsstipendium, der kan bringes til en række universiteter i USA, og det er meget efterspurgt internationalt, da det giver utrolige muligheder for uafhængig forskning og internationalt samarbejde. Sarah Pearson har valgt at tage sit Hubble-stipendium til New York University, hvor hun vil undersøge stjernestrømme i det nærliggende univers for at studere egenskaberne og opførelsen af mørkt stof. Meget få danskere har modtaget dette prestigefyldte stipendium før. Den sidste danske der modtog stipendiet var Klaus Pontoppidan i 2006, og Johan Samsing modtog det tilsvarende prestigefulde Einstein Fellowship i 2014.

Siden mit allerførste forskningsprojekt ved UC Santa Cruz i 2011 i samarbejde med prof. Enrico Ramirez-Ruiz og prof. Laura A. Lopez, har det været en drøm for mig at modtage Hubble-stipendiet - jeg er meget begejstret over denne utrolige mulighed.

Sarah Pearson, Astrofysiker

I løbet af Sarahs akademiske karriere har hun studeret hvordan galakser vokser sig større gennem universets historie, og hun har anvendt stjernestrømme til at afkode fordelingen og egenskaberne af mørkt stof. Stjernestrømme dannes, når et gravitationelt bundet gruppe af stjerner rives fra hinanden på grund af deres værtsgalakses tidevandskræfter. Sarah har blandt andet opdaget hvordan en bestemt stjernestrøm i Mælkevejen, Palomar 5, er påvirket af den hurtigt roterende galaktiske bjælke i centrum af vores galakse. Lignende påvirkninger forventes i stjernestrømme, når mørkt stof klumper passerer tæt forbi stjernestrømmene, og Sarahs arbejde gav derfor vigtige ledetråde til, hvordan man bedst søger efter mørkt stof i vores egen galakse. Dette resultat blev offentliggjort i Nature Astronomy i 2017.

Sarah er ikke kun passioneret om sin forskning, men også i formidling af forskning. Hun har udviklet formidlingsprojektet "Space with Sarah", hvor hun besvarer de hyppigst stillede spørgsmål om rummet ved hjælp af korte videoer på YouTube, og hun dokumenterer sit liv som forsker på Instagram. For sin forskning og formidling vandt Sarah Kvinder i Fysik-prisen i 2017.