9. oktober 2020

Irene Tamborra modtager KIF-prisen 2020

KIF-pris:

Netværket for Kvinder i Fysik (KIF) har uddelt æresprisen i 2020 til lektor Irene Tamborra, leder af AstroNu-gruppen ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet.

Irene Tamborra
Dette års KIF-pris gives til Irene Tamborra, en rollemodel og inspiration for andre kvinder inden for fysik.

KIF-prisen uddeles hvert år for at øge bevidstheden om kvinders betydning i fysik og ingeniørarbejde. Dette års pris gives til en kvinde, der fungerer som rollemodel og inspiration inden for fysik. Irene Tamborra modtager prisen på grund af sin "exceptionelt stærke videnskabelige profil", mener KIF. Kvinder I Fysiks prisudvalg sætter pris på, at Irene Tamborra har opbygget en yderst synlig forskergruppe omkring sig som leder af AstroNu-gruppen. Derudover nævner de, at hun har stået fast også selvom der har været gender-relateret modstand.

Irene Tamborra føler sig meget beæret over at modtage prisen og håber, at det signalerer til andre kvinder, at de også kan forfølge en karriere inden for videnskab. "Jeg håber, at unge mennesker kan se det som et eksempel," siger hun og er meget bevidst om vigtigheden af rollemodeller. "Jeg forsøger bevidst at hjælpe mennesker, der ikke er godt repræsenteret på vores område, for eksempel ved at hjælpe dem proaktivt med at blive opmærksomme på fordomme eller ved at fremhæve kvindelige kollegers videnskabelige publikationer i mine kurser."

"Du kan tilføre noget unikt ved at være anderledes”

Irene Tamborra’s forskningsgruppe, AstroNu, består for det meste af kvinder og personer fra marginaliserede grupper. Forskningsgruppen fokuserer på at afdække karakteren af neutrinoer, som er elementære partikler, der interagerer så svagt, at de kan rejse på tværs af universet uforstyrret. Neutrinoer er samtidig så rigelige, at de spiller en afgørende rolle i vores univers. "Ligesom det er tilfældet med neutrinoer, bliver kvinder ikke altid bemærket for deres arbejde, men uden os, ville videnskaben ikke være, hvor det er nu", smiler Irene Tamborra.

At være en ung kvinde inden for naturvidenskab fik ofte Irene Tamborra til at føle som en outsider. "Denne følelse af at være en outsider har dog også drevet mig til at udvide min forskning til andre forskningsområder, for eksempel ved at tage skridtet fra partikelfysik til astrofysik", forklarer Irene Tamborra. Hun giver gerne denne oplevelse videre til yngre generationer. "Jeg fokuserer på at uddanne mine elever på en måde, så de kan differentiere sig", tilføjer hun. "Du kan tilføre noget unikt ved at være anderledes.”

KIF-prisen 2020 blev annonceret på KiF-årsmødet på NEXT Københavns Mediegymnasium på Frederiksberg den 7. oktober 2020. Prisudvalget består af viceinstitutleder Kim Splittorff, KU (NBI), lektor Tina Hecksher, RUC, leder af IP-ledelse Karin Nordström Dyvelkon, GEA Group.