27. januar 2020

Anders Sørensen og Kim Splittorff modtager Jens Martin-prisen 2019

Pris:

Til Niels Bohr Institutets kickoff blev prisen for Årets Underviser på Niels Bohr Institutet, Jens Martin Knudsen-prisen, tildelt til Anders Søndberg Sørensen og Kim Splittorff for deres store indsats på bachelorkurserne 'Kvantemekanik 1' og 'Kvantemekanik 2', og især for den utrolig vellykkede koordinering mellem disse to obligatoriske kurser.

Anders Sørensen og Kim Splittorff modtager Jens Martin-prisen 2019

Argumentationen for årets uddeling kan læses her: Niels Bohr Institutets undervisningspris, Jens Martin Knudsen prisen, går i 2020 (perioden blok 2 2018 – blok 1 2019) til underviserne på kurserne Kvantemekanik 1 og 2 (KM1 og KM2) i fællesskab, altså til Kim Splittorff og Anders Sørensen.

De modtager prisen for at få en fænomenal sammenhæng mellem de to (egentlig separate) kurser, hvor begge de kursusansvarlige viser tonsvis af engagement for begge kurserne. Dette ses tydeligt, når Anders Sørensen overtager en uges undervisning i KM2, og Kim er regnelærer i KM1.

Begge kurser er utrolig velfungerende på egen hånd, hvor lab, regnetimer og forelæsninger har en klar rød tråd, men gennem deres fælles koordinationen bliver kurserne hævet til et tårnhøjt niveau.

Begge kurserne benytter differentieret undervisning med stor succes, hvor man som studerende kan vælge det niveau, der giver én det største udbytte.  I Kvantemekanik 2 kan man desuden vælge to versioner af hver opgave: En regneteknisk version, hvor færdighederne er i fokus eller en mere åben problemformulering, hvor kreativiteten og den fysiske forståelse bliver udfordret.