18. september 2018

Indvielse af Center for Hybrid Quantum Networks (Hy-Q)

Nyt Grundforskningscenter indviet:

Center for Hybrid Quantum Networks (Hy-Q) på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, et nyt grundforskningscenter støttet af Danmarks Grundforskningsfond, fejrede sin åbning mandag d. 17. september i Festauditoriet på det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Frederiksberg.

Prof. John Renner Hansen, Prof. Jan W. Thomsen, Prof. Liselotte Højgaard, Prof. Peter Lodahl, Prof. Henrik C. Wegener.
Fra venstre: Prof. John Renner Hansen, dekan ved det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet. Prof. Jan W. Thomsen, institutleder på Niels Bohr Institutet. Prof. Liselotte Højgaard, formand for bestyrelsen i Danmarks Grundforskningsfond. Prof. Peter Lodahl, forsker og leder af Quantum Photonics og det nye grundforskningscenter Center for Hybrid Quantum Networks (Hy-Q). Prof. Henrik C. Wegener, rektor ved Københavns Universitet.

Den ultimative vision: Et kvanteinternet

Centret er et resultat af en forskningside, der vil skabe et unikt samarbejde mellem tre veletablerede forskergrupper på Niels Bohr Institutet, ledet af Peter Lodahl, Anders Sørensen og Albert Schliesser. Hy-Q vil forene ekspertise inden for eksperimentel kvanteoptik, teoretisk kvanteoptik og kvante optomekanik, som på internationalt niveau ikke er set før.

Den store udfordring i kvantefysik og kvanteteknologi er at skalere de små og simple kvantesystemer op til store og komplekse funktionaliteter. Det er denne udfordring Hy-Q tager op. I et langsigtet perspektiv er ambitionen at muliggøre processer, som i stor skala kan sende kvanteinformation over globale afstande: ultimativt et kvanteinternet.

Peter Lodahl giver forlæsning

Professor Peter Lodahl, leder af Center for Hybrid Quantum Networks (Hy-Q), præsenterede det nye grundforskningscenter.

Hy-Q - en unik platform for internationalt samarbejde

Ved åbningsceremonien understregede professor Peter Lodahl, leder af Hy-Q, at han var meget beæret og taknemmelig for at måtte stå i spidsen for en så stor satsning. ”Det er en stor daglig glæde at arbejde sammen med så mange fantastiske dygtige unge forskere, og være med til at se dem vokse og skabe nye forskningsresultater. At skabe et excellent forskningsmiljø er utroligt komplekst og kræver store visioner, god infrastruktur og teknisk personale, samt mange hårdtarbejdende, nysgerrige og talentfulde folk med store ambitioner, der evner at arbejde sammen i en god og hyggelig atmosfære. Alle disse elementer er tilstede på Niels Bohr Institutet”, fortalte Peter Lodahl.

Stephanie Wehner fra Delft University of Technology og leder af Quantum Internet Alliance var desuden inviteret som taler, og fremhævede visionen og perspektiverne bag den store Europæiske satsning på at skabe et banebrydende nyt kvanteinternet: ”Et kvanteinternet vil potentielt transformere fremtidens kommunikation. Niels Bohr Institutet er verdensførende indenfor en-foton fysik og teknologi, og i at udvikle protokoller til hvordan dette kan implementeres i et kvanteinternet. Quantum Internet Alliance er et unikt konsortium af verdensledende forskningsgrupper, som vil arbejde sammen imod et af de helt store og ultimative mål”

Af andre talere ved åbningen skal nævnes formanden for Grundforskningsfondens bestyrelse Liselotte Højgaard, Rektor for København Universitet Henrik C. Wegener, Dekan ved det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet John Renner Hansen samt Institutleder Jan W. Thomsen på Niels Bohr Institutet. Flere af talerne fremhævede med entusiasme den unikke platform, som hermed skabes på Niels Bohr Institutet for kvanteteknologiske landvindinger, som fundamentalt vil ændre vores verden og måden global kommunikation vil foregå på.

Indvielsen i festauditoriet
Indvielsen fandt sted i Fakultetets smukke Festauditorium .

En god start

Som en storsindet gestus i forbindelse med opstarten af Hy-Q har Grundforskningsfonden desuden doneret og arrangeret et Symposium i Videnskabernes Selskab, som vil løbe af stablen de næste to dage. Ud over centrets unge team af forskere, er en række prominente internationale talere inviteret til to dages præsentationer og diskussioner af fremtidens kvanteinternet.

Hy-Q’s ambition er at blive et verdensførende center indenfor kvanteoptik og kvanteteknologi, som kan tiltrække de stærkeste internationale forskere indenfor dette felt. København var centrum for den konceptuelle udvikling af kvantefysikken, som startede for et århundrede siden. Det er denne ambition og tradition Hy-Q ønsker at bygge videre på i dag, hvor kvantefysiske mærkværdigheder er hverdag i laboratorierne på Blegdamsvej. Hvordan disse fundamentale opdagelser kan omsættes til banebrydende ny teknologi er det langsigtede perspektiv for Hy-Q.

Albert Schliesser, Peter Lodahl, Ander S. Sørensen og Lisbeth AndreassenSe billeder fra Videnskabernes selskab: Hy-Q ledelsen fra venstre: Prof. Albert Schliesser, prof. Peter Lodahl, prof. Anders S. Sørensen og Centerkoordinator Lisbeth Andreassen.