27. juni 2018

Charles Bennett besøger Niels Bohr International Academy (NBIA)

Simons Visiting Professors program:

Charles Bennett har de sidste tre måneder været på besøg hos NBIA. Besøget startede med workshoppen ’Quantum Information in Cosmology’ i april 2018, og er kommet i stand gennem Simons Visiting Professors program. I disse afsluttende dage af besøget giver han foredragene ’Quantum Information for Beginners 1-3’ i auditorium 3 på HC Ørsted Institutet, der slutter onsdag den 27. juni.

Charles Bennett holder forlæsning
Charles Bennett har gennem Simons Visiting Professors program de sidste tre måneder været på besøg hos Niels Bohr International Academy.

Charles Bennett blev tidligere i år tildelt Wolf Prize in Physics 2018 for at grundlægge og udvikle forskningsområderne Quantum Cryptography og Quantum Teleportation. Prisen blev delt med Gilles Brassard fra University of Montreal. Wolf Prize in Physics uddeles en gang om året af Wolf Foundation i Israel, og er en af de seks Wolf-priser, der blev oprettet af instituttet og tildelt siden 1978.

Charles Bennett

Kort forinden Wolf prisen, modtog Charles Bennett også Dirac-medaljen ved en ceremoni på ICTP i Trieste. Dirac-prisen er navnet på fire forskellige priser inden for teoretisk fysik, beregningskemi og matematik, der uddeles af forskellige organisationer. Den har fået navnet efter professor Paul Dirac, der var en af de store teoretiske fysikere i det 20. århundrede.

Charles Bennett, der er født i 1943 i New York, fik sin bachelor i kemi fra Brandeis University, Waltham, Massachusetts i 1964, og modtog sin doktorgrad fra Harvard i 1970 for molekylærdynamiske studier (computersimulering af molekylær bevægelse) under David Turnbull og Berni Alder.