29. juni 2018

Indvielse af Cosmic Dawn Center (DAWN)

Nyt Grundforskningscenter:

Cosmic Dawn Center (DAWN) på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, et nyt grundforskningscenter, støttet af Grundforskningsfonden, fejrede sin åbning fredag d. 22 juni. Lokaler i den gamle chokoladefabrik ved Vibenshus Runddel kommer meget snart til at danne rammen om arbejdet for centerets forskere, teknikere og studerende.

Sune klipper snoren for Dawn
Klik på billedet for at se flere billeder fra indvielsen af DAWN d. 22. juni 2018.

Centeret er resultatet af et unikt samarbejde mellem Niels Bohr Institutet og DTU Space ved Danmark Tekniske Universitet, og det bliver centrum for mange internationale forskere, i arbejdet med at studere og udvide den nuværende forskning i det kosmiske daggry.

Da universet begyndte at lyse

Det kosmiske daggry fandt sted, da det unge univers ændrede sig fra en opak, mørk suppe til et transparent univers, overstrøet med lysende hobe af stjerner. Det Københavnsbaserede DAWN center kommer til at fungere som vugge for en række nye ideer og forskningsretninger, hvor forskere og teknikere undersøger den kritiske overgang, der betød enden for det kosmiske mørke og afslørede de første galakser, stjerner og sorte huller.

Sune Toft
Sune Toft er leder af det nye DAWN center .

DAWN – en international krumtap

Ved åbningsceremonien understregede Sune Toft, leder af DAWN, at ”Selvom Danmark er et lille land med begrænsede ressourcer, har danske astronomer og ingeniører ved DTU Space og Niels Bohr Institutet spillet en afgørende rolle i konstruktionen af både James Webb- og Euclid space teleskoperne. Den visionære investering i konstruktionen og den kontinuerte støtte fra vore institutter og fonde, har givet os en unik mulighed for at blive en international krumtap i udforskningen af den sidste grænse i vort univers”.

Af andre talere ved åbningen skal nævnes Direktør for Grundforskningsfonden, Søren-Peter Olesen, leder af DTU Space, Kristian Pedersen, leder af Niels Bohr Institutet, Jan Thomsen og prodekan for forskning ved det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Morten Pejrup. Flere af talerne bemærkede DAWN Centerets innovative vision, og udtrykte deres entusiasme ved mødet med den gruppe af forskere og teknikere centeret samler, i arbejdet med at skubbe til grænserne for den teoretiske og eksperimentelle viden i dette felt.

Kommunikation og formidling

Åbningen markerede den sidste dag i DAWNs 2018 møde, som bragte førende skikkelser i det videnskabelige felt fra forskellige kontinenter og 14 nationaliteter sammen. Prodekan Morten Pejrup understregede vigtigheden af klar og effektiv kommunikation internt og eksternt. Han nævnte hvor meget Københavns Universitet sætter pris på kommunikation og formidling og dermed den indsats, der gøres for at forøge offentlighedens forståelse for videnskabelige og teknologiske emner.

DAWN centrets medlemmer inviterer offentligheden til at engagere sig i det arbejde de gør, både gennem websitet https://dawn.nbi.ku.dk/og de sociale medier, ved brug af hashtagget #cosmicDAWN. Offentligheden kan således deltage i den nysgerrighedsdrevne rejse mod en bedre forståelse af hvordan og hvornår de første stjerner, galakser og sorte huller dannedes, og hvordan de forbandt sig til de galakser, som dannedes i det senere univers’ historie.