1. april 2016

Dansk professor ny vice-præsident for CERN’s bestyrelse

Udnævnelse

Jens Jørgen Gaardhøje, der er professor i partikelfysik og leder af den subatomare forskningsgruppe på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, er blevet valgt som vice-præsident i CERN’s bestyrelse.

Jens Jørgen Gaardhøje

Jens Jørgen Gaardhøje er blevet valgt som vice-præsident i CERN’s bestyrelse.

Det internationale forskningscenter, CERN i Genève er verdens største og førende forskningscenter for partikelfysik. I det 27 km lange underjordiske acceleratoranlæg, Large Hadron Collider (LHC), gennemfører forskere fra hele verden kollisioner mellem atomkerner eller atomkernepartikler for at opklare universets fundamentale struktur. CERN har 21 medlemslande, som i fællesskab arbejder på de store forskningsprojekter, og flere er på vej som bl.a. associerede medlemmer. Derudover er der også forskere fra ikke-medlemslande, så det er en enestående global videnskabelig organisation.

Danmark deltager i forskningen på CERN og har været med til store epokegørende opdagelser som Higgs-partiklen i 2012. Med udnævnelsen af professor Jens Jørgen Gaardhøje fra Niels Bohr Institutet til vicepræsident i CERN’s bestyrelse (Council) får Danmark nu en repræsentant i CERN’s allerøverste ledelse.

”Det er meget spændende at blive en del af den øverste ledelse af verdens største center for partikelforskning og være med til at træffe de langsigtede beslutninger og lægge de videnskabelige strategier. Hvilken accelerator skal til sin tid erstatte LHC, en på 100 km? Hvilke nye teknologier skal vi satse på? Er der nye partikler uden for standardmodellen, der kan forklare de 95 procent af universets energi, som vi ikke forstår? Det er vigtigt at være med, hvor tingene diskuteres og dagsordenen sættes ”, fortæller Jens Jørgen Gaardhøje, der ser frem til at være med til at sætte kursen for den fremtidige forskning og udvikling for en organisation, der har et budget på størrelse med Københavns Universitet.

CERN’s bestyrelse (Council) består af nationale repræsentanter fra hvert af de 21 medlemslande, men kun 3 gange før, siden organisationen blev stiftet i 1954, har der været en dansker i den øverste ledelse. Som vicepræsident er Jens Jørgen Gaardhøje valgt for et år ad gangen og kan blive på posten i tre år. Han tiltræder posten pr. 1. juli 2016.

Jens Jørgen Gaardhøje, professor, leder af forskningsgruppen ALICE, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 3532-5309, +45 2099-5309, gardhoje@nbi.ku.dk