11. september 2014

Peter Ditlevsen får EU-bevilling til forskning i pludselige klimaskift

Nyt EU-samarbejde:

EU har bevilget fire millioner Euro (29,7 mio. kr.) til et internationalt netværk af forskere, der skal prøve at forstå kritiske skift i komplekse dynamiske systemer i naturen, indenfor teknologien og i samfundet. Teoretisk fysiker og klimaforsker på Niels Bohr Institutet, Peter Ditlevsen deltager i samarbejdet omkring fortolkning af klimadata og forståelsen af pludselige klimaskift.

Peter Ditlevsen

Teoretisk fysiker og klimaforsker på Niels Bohr Institutet, Peter Ditlevsen deltager i EU-samarbejdet omkring fortolkning af klimadata og forståelsen af pludselige klimaskift.

Formålet med forskningsnetværket ITN Critics, (International Training Network) er at kunne tackle og forudse pludselige ændringer i dynamikken indenfor komplekse systemer, som omfatter tids-afhængige og tilfældige systemer samt kaos-dynamiske udsving indenfor miljøområdet, klimaforskning, medicin, teknologi og de finansielle markeder.

Det videnskabelige hovedformål med projektet er at udvikle teorier for kritiske overgange og anvende teorierne til at identificere de særlige begivenheder, der kan bruges som tidlige varsels-signaler.

Samarbejdet ledes fra Imperial College i London og foregår mellem ledende forskere over hele Europa. Peter Ditlevsen fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet arbejder med komplekse og kaotiske systemers dynamik og er ekspert i fortolkning af klimadata. Hans gruppe forsker blandt andet i voldsomme klimaskift. Peter Ditlevsen skal nu være vejleder på tre nye ph.d.-projekter og medvejleder på yderligere to ph.d.-projekter i England. Det betyder, at den teoretiske klimaforskningsgruppe ved Center for Is og Klima vil vokse yderligere.

Peter Ditlevsen, lektor i Center for Is og Klima, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. Til. 2875-0603, Email: pditlevsen@nbi.ku.dk