31. marts 2014

NBI-publikationer ligger på ESO’s top-20 liste

ESO (European Southern Observatory) registrerer alle videnskabelige artikler, der helt eller delvist er baseret på data fra ESO’s teleskoper i Chile. Registreringen går tilbage til 1996 og indeholder desuden en statistisk rapport over antallet citeringer. På ESO’s top-20 liste over mest citerede artikler ligger flere artikler fra Niels Bohr Instituttet og to med førsteforfattere fra NBI.

Birgitta Nordström

Nummer 10 på listen over mest citerede artikler er af Birgitta Nordström et al.

Nummer 10 på listen over mest citerede artikler er ‘The Geneva-Copenhagen survey of the Solar neighbourhood. Ages, metallicities, and kinematic properties of ̃14 000 F and G dwarfs’ af Birgitta Nordström et al. Artiklen er citeret 850 gange.

”Citeringer er jo kollegernes anerkendelse af, at ens arbejde har bragt feltet videre. Når man som vi har brugt 25 år og et par tusinde observationsnætter på et stort, systematisk projekt – ikke mindst med de to danske teleskoper ved ESO – er det især glædeligt at se, at vores resultater bliver flittigt benyttet i udviklingen af modeller, som helt er ved at ændre vores opfattelse af Mælkevejens historie. Som førsteforfatter må man samtidigt huske, at mange kolleger jo har bidraget til arbejdet”, udtaler Birgitta Nordström, lektor emeritus i Astrofysik og Planetforskning på Niels Bohr Institutet.

Nummer 11 på listen over mest citerede artikler er ‘A very energetic supernova associated with the γ-ray burst of 29 March 2003’ af Jens Hjorth et al. Artiklen er citeret 838 gange.

Jens Hjorth

Nummer 11 på listen over mest citerede artikler er af Jens Hjorth et al.

”Det er meget glædeligt at se, at NBI forskere er så prominente på ESO's top 20 liste. Faktisk ligger NBI-artiklerne som nummer tre og fire, hvis man udelukkende ser på artikler af ESO-medlemmer.  14 ud af de første 16 artikler på listen omhandler kosmiske eksplosioner såsom gammaglimt og supernovaer, og flere er skrevet af Nobelpristagere”, siger Jens Hjorth, professor og leder af Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Instituttet.

Jens Hjorth tilføjer, at det fine resultat viser, at Danmark har stor nytte af ESO-medlemskabet og har mange topforskere - man skal huske på, at der ligger et stort team-arbejde bag alle disse top 20-artikler. Dette er positivt, når vi ser frem mod udnyttelsen af ALMA og det fremtidige E-ELT.