2. juli 2014

Fire forskere fra Is og Klima blandt mest citerede indenfor geoscience

ScienceWatch fra Thomson Reuters er den mest fyldige liste i verden over videnskabelige artikler, og deres årlige rapport giver en statistisk analyse over hvor og hvornår artiklerne er blevet citeret. På listen over de mest citerede forskere i verden er fire forskere fra Center for Is og Klima på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet; professor Dorthe Dahl-Jensen, lektor Jørgen Peder Steffensen, lektor Matthias Bigler og lektor emeritus Sigfus J. Johnsen.

Professor Dorthe Dahl-Jensen og lektor Jørgen Peder Steffensen

Professor Dorthe Dahl-Jensen og lektor Jørgen Peder Steffensen er på listen over de mest citerede forskere i verden.

Antallet af citeringer af videnskabelige artikler har en meget høj indflydelsesfaktor.

”Det, at ens artikel bliver citeret i andre videnskabelige artikler betyder, at forskningen har en bred interesse og en meget stor videnskabelig indflydelse. Éns forskning er dermed med til at forme videnskaben”, fortæller Jørgen Peder Steffensen.

Det er især artikler om iskerneboringerne ved GRIP og NordGRIP på den grønlandske iskappe og EPICA-boringen på Antarktis, som er citeret meget. De fire forskere har hver ca. 90 artikler, som gennem årene er blevet citeret i andre videnskabelige artikler. Hver af de fire forskere, Dorthe Dahl-Jensen, Jørgen Peder Steffensen, Matthias Bigler og Sigfus Johnsen (nu afdød) har omkring 11.000 citeringer.

Antallet af citeringer har også betydning for universiteternes rangliste på verdensplan (Shanghai University Ranking). Fra Københavns Universitet er der ni på listen over mest citerede forskere, hvoraf de fire kommer fra Is og Klima-gruppen på Niels Bohr Institutet.

Thomson Reuters >>>

Artikel i Uniavisen >>>