8. maj 2014

Dorthe Dahl-Jensen får europæisk Agassiz Medalje

Professor Dorthe Dahl-Jensen, leder af Center for Is og Klima på Niels Bohr Institutet har fået tildelt Louis Agassiz Medaljen af EGU (European Geoscience Union). Hun får medaljen for hendes enestående videnskabelige bidrag indenfor glaciologi og for hendes lederskab af internationale projekter, der på basis af de grønlandske iskerner har givet ny viden om fortidens klima helt tilbage til den forrige varmeperiode, Eem-tiden for 115.-130.000 år siden.

Dorthe Dahl-Jensen med diplom

Louis Agassiz Medaljen blev oprettet i 2005 af EGU’s ’Division on Cryospheric Sciences’ i anerkendelse af den schweiziske geolog mm. Louis Agassiz’s videnskabelige arbejde. Han udviklede i 1837 den teori, at Jorden havde haft en istid før sidste istid, og han studerede gletcherne i Alperne for at opklare deres struktur og bevægelser. Han konkluderede, at Schweiz havde været et andet Grønland, dækket af en tyk iskappe. Agassiz er anerkendt for sit pionerarbejde om istider.

Dorthe Dahl-Jensen fik Agassiz Medaljen ved det årlige EGU-møde, der fandt sted i Wien hvor flere end 12.000 forskere fra 106 nationer deltog. Til overrækkelsen var salen stuvende fuld med omkring 300 tilhørere.

”Spændvidden af Dorthe Dahl-Jensens arbejde er formidabel og har ført til utallige betydningsfulde videnskabelige bidrag til rekonstruktionen af fortidens klimahistorie baseret på data fra iskerneboringer gennem den grønlandske iskappe. Dorthe Dahl-Jensen er uden tvivl en af verdens førende indenfor iskerneforskningen, og hendes lederskab er formiddabelt – både indenfor den danske og den internationale verden af iskerneforsknings-projekter”, sagde præsidenten for Cryosphere Divisionen under EGU, Jürg Schweizer i sin indstillingstale.

”Jeg er meget beæret over at modtage Agassiz Medaljen. Louis Agassiz var en af de mest betydningsfulde glaciologer, der påviste at der har været store iskapper i istiderne. Særlig glad er jeg for den påskønnelse det er at få den, og for alle de kollegaer, der kom og deltog i medalje-forelæsningen ved EGU”, siger Dorthe Dahl-Jensen.

Dorthe Dahl-Jensen er en utrættelig fortaler for forskning og videnskab, der informerer og kan føre til intelligente beslutninger f.eks. vedrørende det globale klima. Hun har desuden den sjældne evne at kunne tale om klimaforandringer på en måde, som alle forstår, og hun er derfor meget efterspurgt i medierne og offentlige sammenhænge.