15. oktober 2014

Charles Marcus får amerikansk forskerpris

Forskerpris:

Charles Marcus, der er professor og leder af Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet tildeles prisen ’Research Excellence in Nanotechnology’ af nanoscience-centret, NBIC på University of Pennsylvania, USA. Prisen er international og gives i anerkendelse af fremragende forskning indenfor nanoteknologi.

Charles Marcus

Charles Marcus, der er professor og leder af Center for Quantum Devices på NBI tildeles prisen ’Research Excellence in Nanotechnology’ af nanoscience-centret, NBIC på University of Pennsylvania, USA

Charles Marcus får prisen for sin enestående forskning, som har stor bredde og spænder lige fra kvanteinformation og elektronernes sammenhængende spin til kernepolarisation i faste stoffer og biomedicinske anvendelser af nanopartikler. Den tværfaglige forskning går blandt andet ud på at udnytte avancerede materialer til at udvikle nano-elektronik bestående af halvledende nanotråde, kulstof nanorør og superledende systemer og udvikle nye målemetoder.

”Jeg har flyttet rundt – ikke kun geografisk”, siger Charles Marcus med et glimt i øjet og hentyder ikke kun til den store spændvidde i sin forskning, men også til de store geografiske skridt, han har taget i sin karriere.

Stor spændvidde og rækkevidde

Charles Marcus er født i Pittsburgh i Pennsylvania, voksede op i Sonoma, Californien og læste på Stanford University (1980-84). Han fik sin ph.d.-grad fra Harvard University, hvor han fortsatte som postdoc. Fra 1992-2000 arbejde han på Stanford og fra 2000-2012 var han ansat på Harvard, hvor han var leder af Harvard Center for Nanoscale Systems fra 2004-09.

I januar 2012 hentede Niels Bohr Institutet den verdensførende topforsker indenfor kvante-elektronik til København i Danmark fra Harvard i USA, hvor han var leder af et stort forskningscenter med mange forskere ansat. På Niels Bohr Institutet fik han både et særligt Villum Kann Rasmussen professorat og et grundforskningscenter, og med de to store bevillinger er der nu opbygget et stort nyt forskningscenter, Center for Quantum Devices med toplaboratorier og flere end 80 ansatte forskere, ph.d.-studerende og teknikere. Det var blandt andet det høje internationale forskningsmiljø, der tiltrak Charles Marcus, der flyttede med sin familie til den anden side af Jorden.

Fremtidens kvantecomputere

Nyeste projekt er et forskningssamarbejde med Microsoft om fremtidens computere, som forventes at blive kvanteinformation baseret på topologiske partikler, kaldet Majoranas, som eksisterer i visse materialer. Ideen er, at ved at bruge elektrisk styring af disse partikler, kan de flettes omkring hinanden og resultere i vekselvirkninger, som frembringer en information – en kvanteinformation.

Charles Marcus er forfatter til over 170 videnskabelige artikler med flere end 18.000 citeringer. Han er medlem af American Physical Society og af verdens største videnskabelige selskab, AAAS (American Association for the Advancement of Science), og han har modtaget Newcomb-Cleveland prisen fra AAAS. Prisen for Research Excellence in Nanotechnology vil blive præsenteret ved en ceremoni den 22. oktober.

Charles Marcus, professor og leder af Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 2034-1181, Marcus@nbi.dk