18. august 2014

Biofysiker Pernille Yde får prestigefyldt legat

Selskabet for Naturlærens Udbredelse, SNU har tildelt det prestigefyldte Kirstine Meyer Legat til Pernille Yde for hendes forskning indenfor biofysiske computermodeller med særligt henblik på inflammation og diabetes.

Pernille Yde

Selskabet for Naturlærens Udbredelse, SNU har tildelt det prestigefyldte Kirstine Meyer Legat til Pernille Yde for hendes forskning indenfor biofysiske computermodeller.

Efter studentereksamen i 2003 har Pernille Yde studeret fysik og biofysik på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, og i februar i år forsvarede hun sin ph.d.-afhandling ’Spatial Structures and Regulation in Biological Systems’. Ph.d.-afhandlingen var delt i to og handlede dels om, hvordan de sygdomsfremkaldende proteinaflejringer vokser i hjernen i forbindelse med Alzheimer og Parkinsons Syge, og dels om de inflammatoriske reaktioner ved Type2 Diabetes.

I studietiden har hun været udvekslingsstuderende på Humboldt Universitetet i Berlin, og under ph.d.-forløbet har hun arbejdet på Cambridge University hos den kendte Knowles Group.

”Jeg har haft Pernille i mange år både som bachelor- kandidat- og ph.d.-studerende, og hun er en rigtig superstuderende med et stort talent for forskning. Hun er meget dygtig og arbejder koncentreret og meget selvstændigt og har allerede fået publiceret mange videnskabelige artikler”, fortæller Mogens Høgh Jensen, professor og leder af Biofysik-grupperne på Niels Bohr Institutet.

Kirstine Meyer Legatet

Kirstine Meyer blev i 1892 den første kvindelige magister i fysik. Hun modtog Videnskabernes Selskabs guldmedalje i 1899 og blev Danmarks første kvindelige dr.phil. i fysik i 1909. Kirstine Meyer legatets fulde navn er ”Lektor, dr.phil., Fru Kirstine Meyer, f. Bjerrums Mindelegat” og det blev stiftet i 1942 af en kreds af kollegaer, som ønskede at ”sætte et minde om hende, som kunne bringe vidnesbyrd til kommende tider om den beundring, højagtelse og hengivenhed, som samtidige nærede for hende”. Niels Bohr signerede vedtægten på vegne af Selskabet for Naturlærens Udbredelse. ”Pernille Yde er både en fremragende ung forsker i fysik og har vist særdeles gode evner for formidling gennem foredrag og præsentationer ved danske og internationale konferencer. Hun opfylder derfor til fulde forudsætningen for at modtage Kirstine Meyer legatet”, udtaler Dorte Olesen, præsident for SNU.

Hædrende anerkendelse

”Det er en meget stor ære at få dette legat, som er et hæderslegat, der ikke kan søges, men som man bliver indstillet til. Jeg opfatter det som et skulderklap og en anerkendelse af min forskning, og det er jeg rigtig glad for. Det er også en ære at få et legat, som mange imponerende mennesker har fået før mig”, siger Pernille Yde, der netop er tiltrådt en stilling i Danmarks Statistik, hvor hun arbejder med statistiske analyser af data. Hun har ikke helt afskrevet forskningen, men er meget glad for sit nye job og de faglige udfordringer, som hun godt kan lide.

Pernille Yde får tildelt legatet tirsdag den 19. august kl. 15 på DTU ved SNUs 190 års jubilæum. Legatet er senest uddelt i 2008, og blandt modtagere gennem tiden er den fremragende astronomi-formidler Anja C. Andersen, professor i biofysik, Mogens Høgh Jensen, Nobelprismodtageren Aage Bohr og den senere rektor for Københavns Universitet, Ove Nathan.