2. december 2021

Universet udenom Kometernes Jul – naturvidenskab i en julekalender

For små og store:

TV2 er i luften i hele december til og med juleaften med årets julekalender ”Kometernes Jul”. En julekalender, der tager udgangspunkt i det naturvidenskabelige blandet med fiktion.

Kometernes Jul, julekalender 2021
Niels Bohr Institutets forskere og studerende har leveret en række indslag til det univers, som omkranser julekalenderen.

Det helt særlige ved julekalenderen er ”Universet Udenom”, der griber de naturvidenskabelige vinkler i julekalenderen og giver børnene/seerne mulighed for at dykke yderligere ned i de mange naturvidenskabelige aspekter, der spreder sig ud over alle 24 afsnit.

Kometernes jul er en Serie af forfatter Jenny Lund Madsen. Hun har kreeret en fortælling, med et Science Fiction univers der kan alt det en julekalender skal kunne, i forhold til at underholde og skabe spænding om hvad næste afsnit byder på. Men det helt særlige er, at det også er lykkedes hende at drysse naturvidenskabelige elementer ind som en naturlig del af historien. De elementer bliver så foldet ud i Universet Udenom   – der hvor science delen af Science Fiction universet blomstrer.

Ideen til en julekalender, pakket ind i naturvidenskab, opstod her på Niels Bohr Institutet som en del af forberedelserne til fejringerne af 100 års jubilæerne. Et projekt som også bliver startskuddet på Videnskabsår22, - den danske del af FNs Internationale Year of Basic Science for Development.

At Universet Udenom har været tænkt ind som en del af julekalenderen fra dag 1, med det formål at få børn og deres forældre til at tale om naturvidenskab over middagsmaden, er grunden til at de traditionelle, naturvidenskabelige fonde har være villige til at støtte projektet.

Universet Udenom er udtænkt og drives af Marie Breyen og Anja C. Andersen. I Universet Udenom kan man hver dag åbne for et nyt afsnit af Videnskabskalenderen, Sportskalenderen og Eksperimentkalenderen, daglige quizzer, Live programmer Universet Direkte, film om videnskab og meget mere. Niels Bohr Institutets forskere og studerende medvirker i en række af filmene i Universet Udenom, og et af afsnittene i Kometernes Jul er filmet på instituttet.

Det er muligt at dykke dybere ned i videnskaben på Niels Bohr Institutets temasider om fysik, som formidler den komplicerede forskning. Målet er at alle, der ikke har fysikkundskaber, kan være med og få et fascinerende indblik i forskningen og hvordan vores verden egentlig hænger sammen.

’Kometernes jul’ er produceret af Nordisk Film Series for TV 2 og Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet med støtte fra VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond og Bitten & Mads Clausens Fond.

• Gå på opdagelse i vores temasider her