6. august 2018

Big Bang til Naturfag

Efteruddannelse:

Mandag den 6. august 2018 tages der hul på en 2 dages workshop i København og Århus for 350 lærere fra hele landet, hvor de vil gennemgå et efteruddannelsesprojekt finansieret af A. P. Møller Fonden. Det er Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet og Aarhus Universitet, der i samarbejde med ASTRA (kompetencecenter for læring) står bag projektet.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Morten Medici fra Niels Bohr Institutet fortæller, at projektet har til formål at give et ’fagligt boost’ til naturfagslærere i hele Danmark, og foruden denne workshop i disse dage, så vil der også være en workshop igen i januar. Mellem disse to workshops sender vi engagerede oplægsholdere ud på skolerne, hvor de vil komme med oplæg om naturvidenskab ’fra Big Bang til Moderne Menneske’, og giver dermed også eleverne mulighed for at møde forskere, som arbejder med naturvidenskab til hverdag.

Målet er 20% af landets naturfagslærere

’Big Bang til Naturfag’ leverer ny viden direkte fra forskere til lærerne, og målet er at nå over 1000 deltagende lærere i hele projektets forløb, og dermed nå ud til omkring 20% af landets naturfagslærere, og blive et af de etablerede fokusområder i elevernes undervisning på området.

I er for vilde og for seje!!!

“Workshop 1 var det mest gennemarbejdede og gode arrangement jeg endnu har deltaget i. Det var meget givende, for mig som lærer og for os som team. Så mange tak! I er for vilde og seje. Jeg håber I får medvind til at udbyde det fremover”.
Lærer der deltog i Big Bang til Naturfag,

Der er udarbejdet en omfattende materialesamling af faglig viden til projektet, som lærerne bliver præsenteret for ved faglige forelæsninger af dygtige formidlere fra KU og AU, der medbringer de nyeste forskningsresultater og perspektiver.

Ydermere vejledes lærerne i deres didaktiske proces med at omsætte ny naturvidenskabelig forskning til god undervisning i skolen. Ved efterfølgende at have didaktiske indlæg, og/eller forslag til undersøgende arbejde relateret til det faglige oplæg, bliver udbyttet af de faglige oplæg yderligere forøget, hvilket vi ved at stort set alle deltagerne i det forgangne år satte pris på, fortæller Morten Medici, der er en af arrangørerne, og selv forsker i partikelfysik på Niels Bohr Institutet.

Lærere diskuterer
Der bliver også tid til gruppearbejde og diskussioner mellem forelæsningerne.

Stor begejstring for projektet

Folkene bag projektet er begejstrede, og det samme er deltagerne. Lærerne der deltager i år glæder sig enormt til at komme i gang, og langt de fleste kommer med hele deres lærerteam. Det lykkedes at få plads til alle der har været interesseret i at deltage, også selvom nogle skoler allerede havde lagt andre planer i de dage, men dem har de ændret, så de fik mulighed for at komme med på de to workshops.

“Igen vil jeg fortælle, at projektet har betydet rigtigt meget for mig og mit naturfagsteam. Forhåbentlig har I mulighed for at lave flere kurser med lignende indhold til glæde for mange folkeskolelærere - vi har brug for det.” siger en lærer der deltog i Big Bang til Naturfag.

Troels Petersen holder foredrag
Troels Petersen, der er lektor og forsker i Discovery Center på Niels Bohr Institutet, og en af bagmændene bag efteruddannelsen, åbner workshoppen med en forelæsning fra Big Bang til i dag.

Niels Bohr Institutet har også i en årrække arrangeret Temadag for folkeskole- og gymnasielærere, og i år den 9. november er der 10 års jubilæum. Temadagen er en årlig inspirationsdag for de Danske fysiklærere, hvor de kan komme tæt på forskerne og deres kollegaer, der fortæller om resultaterne af deres forskning.