25. februar 2015

Niels Bohr Institutet samarbejder med folkeskolen

Nyt samarbejde

Niels Bohr Institutet har indledt et samarbejde med folkeskolen, der inviteres indenfor på instituttet, hvor forskere holder foredrag om den naturvidenskabelige skabelseshistorie, dvs. helt fra Big Bang til det moderne menneske.

Fyldt auditorium

Niels Bohr Institutet har indledt et samarbejde med folkeskolen, og alle 7., 8. og 9. klasser fra Sortedamskolen var inviteret indenfor på instituttet, hvor fysiker Troels Petersen holdt foredrag om den naturvidenskabelige skabelseshistorie - helt fra Big Bang til det moderne menneske.

”Mens naturvidenskab spiller en voksende rolle i vores samfund og økonomi, så synes interessen for naturvidenskab og antallet af naturvidenskabelige kandidater ikke at kunne følge med efterspørgslen. Grundlaget for interessen for forskellige fag lægges typisk i folkeskolen, og derfor gør Niels Bohr Institutet i samarbejde med Sortedamskolen nu et forsøg på at vende denne udvikling”, siger Troels Petersen, lektor i partikelfysik på Niels Bohr Institutet.

Alle 7., 8. og 9. klasser fra Sortedamskolen var derfor inviteret en dag på universitetet. Foredraget foregik på Niels Bohr Institutet i et af de store auditorier, der fra morgenstunden blev fyldt med skoleeleverne fra folkeskolens ældste klasser.

Elever følger med

”Velkommen til universitetet”, sagde den veloplagte Troels Petersen til de omkring 180 elever, der var mødt tidligt op i det store auditorium, hvor de blev præsenteret for et foredrag over den naturvidenskabelige skabelsesberetning ’Fra Big Bang til det Moderne Menneske’, som bygger på den forskning og de indsigter, som forskning i Danmark bidrager til.

Helt fra begyndelsen

Troels Petersen fortæller

Den veloplagte Troels Petersen gav de ca. 180 elever et foredrag over den naturvidenskabelige skabelsesberetning ’Fra Big Bang til det Moderne Menneske’, som bygger på den forskning og de indsigter, som forskning i Danmark bidrager til.

Troels Petersen begyndte med Adam og Eva. ”Men det var ikke her, det startede”, sagde han. ”Forskning handler ikke om, hvad man tror, men om, hvad man kan bevise. Det moderne verdensbillede startede for 13,8 milliarder år siden med Big Bang. Da universet så var kølet ned til cirka 4.000 grader, kunne elektroner og protoner sætte sig sammen og danne de simpleste atomer – brint og helium. Det var starten på det univers, vi kender med stjerner, planeter og galakser”, fortsatte han og fortalte videre om universets udvikling og udviklingen af livet på Jorden.

Troels Petersen håbede, at foredraget ville være en øjenåbner for alle, men også en appetitvækker for dem, som har smag for naturvidenskab. Foredraget blev holdt i dagligdagssprog, så næsten alle forstod det meste, og de mange spørgsmål bagefter viste, at der klart var skabt interesse.

• Hvorfor eksploderer en supernova?
  • Hvordan ved man, hvor mange galakser, der er?
  • Hvordan kan vide, hvor gammelt noget, man finder, er?
  • Hvorfor virker tyngdekraften?
  • Hvad skabte Big Bang?
  • Hvilken form har Universet?
  • Når man kigger ud i universet, kigger man så tilbage i tiden?

Ingen tvivl om, at foredraget havde sat gang i en masse tanker, og Albert fra 8. klasse syntes også, at det havde været spændende at høre om sådan nogle ting af nogen, der vidste rigtigt meget om det.

Troels viser rundt

Efter foredraget kunne de elever, der var interesserede, følge med ham til et mindre auditorium på Blegdamsvej, hvor han så gik dybere med de emner, som havde fænget hos eleverne.

Fra støvet til cool

Efter foredraget kunne de elever, der var interesserede, følge med ham til et mindre auditorium, hvor han så gik dybere med de emner, som havde fænget hos eleverne.

”Der var 25-30 elever med, og de var virkelig i en særklasse og stillede op til 15 gode spørgsmål til hver af mine slides. Seks af eleverne ville også meget gerne være den del af det fremtidige NBI Junior Study Academy og tage imod diverse udfordringer”, siger en glad Troels Petersen, der synes, at dagen havde været en succes.

”Målet er både at skabe almen interesse omkring naturvidenskab og ændre opfattelsen af naturvidenskab fra at være støvet og nørdet til at være imponerende og cool, men også at sørge for, at give unge talenter muligheden for at prøve kræfter med naturvidenskab og ruste dem til at kunne løse nogen af fremtidens udfordringer”, siger Troels Petersen.

Elever i mindre auditorium

Der var 25-30 elever med til det ekstra foredrag for særligt interesserede elever. Troels Petersen var imponeret over, hvor gode spørgsmål, de stillede, Seks af eleverne ville også meget gerne være den del af det fremtidige NBI Junior Study Academy og tage imod flere udfordringer

Han pointerer, at dagens foredrag var et pilot-projekt og dermed et lille eksperiment, så de kan forbedre konceptet og skabe et fremtidigt godt samarbejde mellem Niels Bohr Institutet og Sortedamskolen og andre skoler for på længere sigt at give muligheden for ekstra udfordringer til de mest engagerede og dygtige elever.

Konceptet i NBI Junior Study Academy kan være i tre faser: Forelæsning for alle, diskussion med de interesserede og opgaver til de dygtigste.