17. marts 2015

Kvantelink mellem QDev i Danmark og QuTech Holland

Forskningssamarbejde

Hvad gør man, når man har to af verdens førende mastodonter indenfor det samme forskningsfelt? – konkurrerer med hinanden? – bekriger hinanden? – næh, man indleder et samarbejde. Center for Quantum Devices, QDev på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet og QuTech på Delft University of Technology i Holland har derfor indledt et internationalt partnerskab indenfor forskning i kvanteteknologi. Samarbejdet markeres med en officiel ceremoni med deltagelse af ministre fra begge lande og det hollandske kongepar.

Dirk Jan van der Berg, Leo Kouwenhoven, Thomas Bjørnholm, Freeke Heijman-te Paske og Charles Marcus

Center for Quantum Devices, QDev på Niels Bohr Institutet og QuTech på Delft University of Technology i Holland har indledt et internationalt partnerskab indenfor forskning i kvanteteknologi. På billedet ses Dirk Jan van der Berg, rektor for Delft Tekniske Universitet, Leo Kouwenhoven, professor og leder af QuTech, Thomas Bjørnholm, prorektor for Københavns Universitet, Hollands økonomimister Freeke Heijman-te Paske og Charles Marcus, professor og leder af QDev på Niels Bohr Institutet.

Begge forskningscentre arbejder med computervidenskab baseret på kvantefysikkens love. Kvantefysikken er eksperimentelt bevist, men er endnu ikke ikke udnyttet i praksis til computerteknologi. Kvantecomputere vil bringe computerteknologien til et helt nyt niveau og åbne for helt nye muligheder indenfor sikkerhed. Da udviklingen går rigtigt stærkt indenfor dette felt i øjeblikket, mente de to forskningscentre, at det ville være af stor strategiske og økonomisk værdi at arbejde sammen.

“Med den voksende kompleksitet indenfor kvanteinformation og databehandling vil det at forene kræfterne - som vi gør med denne erklæring, næppe mere være et valg. Det, at udveksle idéer, teknikker, uddannelse og især ansatte, gør al ting lettere – forhåbentligt nok til at opnå succes. Niels Bohr forstod værdien af internationalt samarbejde, og det har været en kendetegnende karakteregenskab for Niels Bohr Institutet lige fra starten og frem til nu”, udtaler Charles Marcus, professor og leder af Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Trætavle til at vise aftalen på

Samarbejdsaftalen beskriver, at man vil arbejde på en fælles plan for at opnå banebrydende resultater indenfor kvanteinformation. Forskningen går bl.a. ud på at udnytte avancerede materialer til at udvikle nano-elektronik. Desuden vil man samarbejde om at dele forskningsfaciliteter og udveksle både forskere og studerende.

Officiel ceremoni med ministre og kongelige

Samarbejdet indledes den 17. marts med en officiel ceremoni, hvor begge parter underskriver et såkaldt, Memorandum of Understanding, som er en overenskomst, der beskriver vilkår og aftaler mellem de to parter. De to topforskere og centerledere er professor Charles Marcus, som er direktør for Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet og professor Leo P. Kouwenhoven, der er direktør for QuTech på Delft University of Technology. Første del af ceremonien foregår på Niels Bohr Instituttet, og ud over en række nøglepersoner indenfor forskningen, deltager også den hollandske økonomiminister Freeke Heijman-te Paske og den danske minister for uddannelse og forskning, Sofie Carsten Nielsen.

Derefter tager deltagerne til Christiansborg, hvor selve underskrivningen foregår med deltagelse af den danske statsminister, Helle Thorning-Schmidt og det hollandske kongepar, kong Willem-Alexander og dronning Máxima, der er på officielt besøg.

Samarbejde indledes ved et møde

Samarbejdet indledtes officielt den 17. marts. Ved mødet, som fandt sted i Niels Bohrs gamle arbejdsværelse, ses Dirk Jan van der Berg, rektor for Delft Tekniske Universitet, Leo Kouwenhoven, professor og leder af QuTech, uddannelses og forskningminister Sofie Carsten Nielsen, og til højre i billedet Charles Marcus, professor og leder af QDev.

Fælles plan for banebrydende resultater

Selve samarbejdsaftalen beskriver, at man vil arbejde på en fælles plan for at opnå banebrydende resultater indenfor kvanteinformation baseret på topologiske partikler, som eksisterer i visse materialer. Ideen er, at ved at bruge elektrisk styring af disse partikler, kan de flettes omkring hinanden og resultere i vekselvirkninger, som frembringer en information – en kvanteinformation. Forskningen går også ud på at udnytte avancerede materialer til at udvikle nano-elektronik bestående af halvledende nanotråde. Desuden vil man samarbejde om at dele forskningsfaciliteter og udveksle både forskere og studerende.

“Nu her, fra starten af kvantemekanikkens andet århundrede, gør vi formelt, hvad en stor del af den videnskabelige verden allerede kender til: at samarbejde – ikke konkurrence, fungerer bedst. Vi må også erkende, at videnskabelige idéer og ingeniørmæssige metoder smelter sammen, og det udfordrer universiteternes traditionelle skel, skalaer, budgetter og uddannelsesstrategier. At fjerne disse skel er også en stor del af QuTech-QDev’s tekniske udvekslingsprogram”, siger Charles Marcus.

Efter det officelle program den 17. marts vil der den 18. marts være et videnskabeligt program, som afholdes på Center for Quantum Devices, QDev på Niels Bohr Institutet.

Leo Kouwenhoven og Charles Marcus underskriver aftalen på Christiansborg

Ved en officiel ceremoni på Christiansborg underskrev Leo Kouwenhoven, professor og leder af QuTech og Charles Marcus, professor og leder af QDev samarbejdsaftalen, Memorandum of Understanding, der beskriver vilkår og aftaler mellem de to parter. Det foregik med deltagelse af den danske statsminister, Helle Thorning-Schmidt og det hollandske kongepar, kong Willem-Alexander og dronning Máxima, der er på officielt besøg.

Charles Marcus, Villum Kann Rasmussen Professor, Leder af Center for Quantum Devices på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, +45 20 34 11 81, marcus@nbi.ku.dk