Mørkt stof tér sig underligt – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Niels Bohr Institutet > Nyheder > Nyheder 2007 > Mørkt stof tér sig und...

23. november 2007

Mørkt stof tér sig underligt

Ny forskning fra Niels Bohr Institutet viser for første gang, at det mørke stof i universet reagerer dynamisk. De enkelte partikler kan ’mærke’ deres placering.

Universet er fyldt med mørkt stof. De synlige himmellegemer som stjerner, planeter og galakser udgør kun en sjettedel af den samlede mængde stof i universet. Langt den overvejende del er mørkt stof, som ikke er synligt, da det hverken udsender eller reflekterer lys. Men ved at måle indirekte kan forskerne undersøge stoffet, og ny forskning fra Niels Bohr Institutet i samarbejde med Trieste Universitet i Italien viser, at det mørke stof opfører sig forskelligt fra normalt stof.

Astrofysiker Steen Hansen, Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet har lavet målinger af det mørke stof i en galaksehob. Ligesom stjerner og planeter samler sig i galakser, samler galakser sig i galaksehobe. Rummet mellem alle galakserne er ikke bare tomt, det er fyldt med gasskyer og mørkt stof.

Hvis man tager en firkantet ’kasse’ og måler temperaturen indenfor kassens rumfang, så er gassens temperatur den samme uanset hvor man måler. Gasatomerne er hele tiden i bevægelse og støder ind i hinanden og skaber en ensartet temperatur.

Underligt resultat
Indenfor nøjagtigt det samme rumfang består størstedelen af den samlede mængde stof af mørkt stof. Forskerne har nu målt temperaturen af det mørke stof, og det gav et underligt resultat.

Når de målte fra én retning – indefra galaksehobens centrum og udad eller omvendt fik de én temperatur. Men hvis de målte på tværs af retningen fik de en anden temperatur.

”Det, at temperaturen er forskellig alt efter måleretningen betyder, at de enkelte partikler kan ’mærke’ deres placering i forhold til galaksehobens centrum, hvor der er større masse og dermed større tyngdekraft”, forklarer Steen Hansen. Partiklerne farer rundt i hele området, men de er meget små og de støder ikke ind i hinanden, konkluderer han, for hvis de stødte sammen, ville de opnå samme temperatur.

Numeriske simuleringer har tidligere vist, at mørkt stof ville té sig på den måde, og resultaterne af de faktiske målinger bekræfter disse forudsigelser. Resultaterne publiceres i det videnskabelig tidsskrift Astronomy and Astrophysics Letter.

Link: Astrophysics Archive: http://arxiv.org/abs/0705.4680