26. november 2018

Forberedelse på NBI til Fysikolympiaden 2019

Fysikolympiade:

Fredag og lørdag har gymnasieelever gennemgået en udfordrende teoretisk og eksperimentel prøve på Niels Bohr Institutet i København, for at kvalificere sig til næste års fysikolympiade. Det gælder om at finde fem af kongerigets bedste unge hoveder, der skal repræsentere os i Tel Aviv i Israel i juni 2019.

Unge i Auditorium M

De unge mennesker er mødt op i Auditorium M på Niels Bohr Institutet, og klar til den udfordrende teoretiske prøve.

Fysikolympiaden har eksisteret siden 1966, og Danmark har deltaget siden 1995. Hvert år deltager over 80 lande i den internationale finale, og Danmark har klaret sig godt – også i år, hvor de i august 2018 vandt to sølvmedaljer og en bronzemedalje i Lissabon i Portugal. Danmark blev klart det bedste nordiske land, og var på niveau med store lande som Tyskland og Storbritannien.

Inden de kommer så langt, så skal de dog først kvalificere sig, og det foregår rundt omkring på landets gymnasier og htx-skoler, hvor de skal lave en teoretisk prøve, der i omfang omtrent svarer til en studentereksamen i fysik - men på kortere tid.

De 15 bedste fra finalen udtages til videre træning. Herefter sker den endelige udtagelse af de fem vindere, som udgør det danske hold ved den internationale konkurrence.

3 timers prøve

Tre timers teoretisk prøve om fredagen  og yderligere to timer eksperimentel
prøve lørdag morgen.

De fem bedste skal træne med det tyske landshold

Efter at have kvalificeret sig gennem den indledende runde rundt omkring i landet, mødtes fredag eftermiddag 39 håbefulde gymnasieelever til den danske finale i årets fysikolympiade. Det foregik på Niels Bohr Institutet på Blegdamsvej i København, hvor de skulle aflægge en udfordrende teoretisk prøve på 3 timer, med et pensum svarende til studentereksamen i Fysik A. Og lørdag morgen fortsatte det med en 2 timers eksperimentbaseret prøve.

Af disse 39 deltagere fra finalen, har vi nu udpeget et hold på de 18 bedste til videre træning. Gennem en sidste hård prøve i starten af maj 2019, udtages så de endelige fem, som skal træne videre med det tyske landshold, og repræsentere Danmark ved den internationale fysikolympiade i Tel Aviv i Israel.