14. november 2016

Jens Jørgen Gaardhøje medlem af EU-science komité

EU-udnævnelse:

Jens Jørgen Gaardhøje, professor i Center for Partikelfysik på Niels Bohr Institutet er blevet udnævnt til medlem af den rådgivende komité, Science Advisory Board i den europæiske organisation ScienceEurope i Bruxelles.

Professor Jens Jørgen Gaardhøje

Professor Jens Jørgen Gaardhøje er blevet udnævnt til medlem af Science Advisory Board i EU

ScienceEurope er dannet af europæiske fondsstyrelser og forskningsorganisationer for at udvikle det europæiske forskningsområde (ERA) og udforme målsætninger, prioriteter og strategier for forskningen i Europa.

”Der er for tiden en øget opmærksomhed på, hvordan forskningen kan bidrage til samfundsudviklingen f.eks. gennem øget innovation, men det er også vigtigt at holde sig for øje, at den langsigtede grundforskning skaber fundamentet for innovationen. Det bliver spændende, i ScienceEurope, at arbejde for et nuanceret billede af, hvordan de to aspekter bedst styrker hinanden”, siger Jens Jørgen Gaardhøje.

Organisationen arbejder i partnerskab med europæiske universiteter, europæiske akademier, europæiske statslige organisationer og den europæiske kommission for at udvikle et sammenhængende europæisk forskningsområde.

Jens Jørgen Gaardhøje, professor, leder af forskningsgruppen ALICE, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 3532-5309, +45 2099-5309, gardhoje@nbi.ku.dk