23. juni 2015

Pól Martin Bendix får Sapere Aude bevilling

Stor forskningsbevilling

Lektor i biofysik på Niels Bohr Institutet, Pól Martin Bendix har fået en Sapere Aude bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsens særlige karriereprogram for forskningsledere. Bevillingen er på 7 millioner kroner.

Pól Martin Bendix

Pól Martin Bendix har fået en Sapere Aude bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Bevillingen er på 7 millioner kroner.

Normalt siger man jo, at det er det indre, der tæller, og det ydre har mindre betydning! Men for Pól Martin Bendix’s forskning har det ydre også stor betydning. Han forsker i, at cellens form og overflade har afgørende betydning, når vores celler rammes af sygdomme – for eksempel dannes der ved influenza eller kræft specielle strukturer på celleoverfladen, som fremmer sygdomsudviklingen.

Pól Martin Bendix er født og opvokset på Færøerne, hvor han efter gymnasiet tog de første år af fysikstudiet. Derefter flyttede han til København, hvor han på Niels Bohr Institutet blev først kandidat i fysik og derefter ph.d. i biofysik. Undervejs i ph.d.-studiet og som postdoc har han arbejdet på både Harvard og Stanford universiteter.

”Det er især den fysiske forståelse af biologiske systemer, der har min store interesse. Jeg vil gerne forstå de mekanismer, der sker i cellerne og måske finde en måde til at forhindre, at sygdomme spredes”, fortæller Pól Martin Bendix.

Syge cellers sære form

Forskningsprojektet skal belyse, hvordan form og funktion spiller sammen med organiseringen af fedt og proteiner på cellens overflade med særlig henblik på de form-ændringer, som sker i sygdomsramte celler.

Han undersøger for eksempel de strukturændringer, der hjælper kræftceller til at invadere raskt væv og på den måde sprede sig til andre steder i kroppen. På overfladen af metastaserende kræftceller er der nogle spydlignende stilke, der gør kræftcellerne mobile og giver dem mulighed for at sprede sig.

Når syge celler smitter andre celler med virus, sker der ligeledes ændringer i cellers overflade. De nye vira dannes som små udposninger på cellens overflade og frigives derefter for at blive optaget i raske celler.

Eksperimenterne foregår i laboratoriet, hvor levende celler undersøges med højopløsnings-mikroskopi, og desuden vil de måle dynamikken på cellens overflade med ultrasensitivt optisk udstyr til at måle kræfter med.

”Min Sapere Aude-bevilling gør, at jeg nu kan videreføre min forskning. Det er en enestående mulighed for at udføre uafhængig forskning i de emner, som har min store interesse, og det er jeg meget lykkelig for”, siger Pól Martin Bendix.

Sapere Aude bevillingen er for fire år og lyder på 7 millioner kroner. Det er både løn til ham selv i perioden samt ansættelse af to ph.d.-studerende. Desuden vil han få mulighed for at skabe et nyt samarbejde med danske og svenske forskere, som er eksperter i virus- og kræft-relevante proteiner.

Pól Martin Bendix, lektor i forskningsgruppen Biokompleksitet, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, +45 6160-2454, bendix@nbi.ku.dk