2. november 2015

Jes Jørgensen får Videnskabernes Selskabs Sølvmedalje 2015

Sølvmedalje

Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab uddeler hvert år en sølvmedalje til en yngre dansk forsker for en fremragende grundvidenskabelig præstation. I 2015 går sølvmedaljen til lektor Jes K. Jørgensen fra Niels Bohr Institutet og Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet, for hans forskning inden for processerne omkring dannelse af stjerner og planeter.

Jes Jørgensen

Jes Jørgensen får Videnskabernes Selskabs Sølvmedalje for hans forskning inden for processerne omkring dannelse af stjerner og planeter.

Jes Kristian Jørgensens karriere er på mange måder enestående. Man hæfter sig særligt ved den usædvanligt store og brede internationale erfaring, som han meget tidligt i karrieren har erhvervet sig. Dette har siden udmøntet sig i betydelige internationale netværksaktiviteter, hvor han spiller en central rolle.

Jes Jørgensen tog i 2000 kandidatgraden i astronomi på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet og i 2004 ph.d-graden i astronomi ved Leiden Universitet i Holland. Som postdoc var han ansat i knapt tre år (2004-2007) ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, USA, hvorefter han i knap tre år (2007-2009) var ansat som staff scientist ved Argelander Institute for Astronomy, Univ. Bonn, Tyskland.

I 2010 vendte han tilbage til Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet - nu som lektor. Det var en stilling, han blev headhunted til for at få ham tilbage til Danmark og opbygge sin egen forskningsgruppe for at udnytte mulighederne i forbindelse med Danmarks deltagelse i det store internationale Atacama Large Millimeter Array (ALMA) submillimeter teleskop i det nordlige Chile. Jes Jørgensen var allerede dengang en kapacitet i forskning af de processer, der fører fra interstellare gas- og støvskyer til dannelsen af planetsystemer omkring stjerner som vores egen Sol.

Omfattende videnskabelig produktion

I 2011 modtog han et Lundbeck Foundation Junior Group Leader Fellowship og i 2015 et European Research Council (ERC) Consolidator Grant.

Han har en omfattende videnskabelig produktion, udført med forskellige internationale forskergrupper. Han er således medforfatter på flere end 125 refereed artikler i internationale tidsskrifter og har flere end 5300 citationer samt et h-index på 41.

Jes Jørgensen deltager som Principal Investigator (videnskabelig leder) i adskillige internationale programmer og sidder som medlem af internationale råd. Han har været vejleder for et stort antal ph.d-studerende og postdocs.

Sølvmedaljen overrækkes af Selskabets præsident ved et medlemsmøde torsdag den 5. november 2015. Med den smukke sølvmedalje følger et prislegat på 100.000 kr. til forskning.