18. august 2015

Christopher Pethick får Feenberg Medalje

Medalje

Christopher Pethick, professor emeritus ved Niels Bohr Internationale Akademi og Nordita modtager Feenberg Medaljen 2015.

Christopher Pethick får Feenberg Medalje

Christopher Pethick, professor ved Niels Bohr Internationale Akademi og Nordita modtager Feenberg Medaljen 2015.

Eugene Feenberg Memorial Medal (Feenberg Medaljen) blev indstiftet i 1983 på den internationale konference for mange-legeme fysik som et minde for den amerikanske fysiker Eugene Feenberg, der var en pioner indenfor kernefysik og udvikling af beregningsmetoder for kerneegenskaber og kvante-væsker.

“Christopher Pethick tildeles Feenberg Medaljen for sit banebrydende bidrag og dybe indsigt i mange-legeme fysik på tværs af forskellige fysiske systemer, der spænder fra ultrakolde atomer og kvante-væsker til det kompakte kerne-stof i neutronstjerner og stjerners kollaps”, lyder The International Advisory Committee’s begrundelse for tildelingen af medaljen til Christopher Pethick.

”Jeg er beæret over at få medaljen.  Jeg kendte Eugene Feenberg personligt: han viste stort mod ved at udvikle metoder forskellige fra dem, de fleste anvendte, men som senere blev de foretrukne.  Han var fremragende til at støtte yngre forskere”, udtaler Christopher Pethick.

Ultrakolde atomer og neutronstjerner

Christopher Pethick blev dr. phil. i fysik i 1966 på Oxford Universitet, hvorefter han rejste til Illinois i USA, og i 1973 blev han professor ved Nordita i København (nu i Stockholm) og er også tilknyttet Niels Bohr Internationale Akademi ved Niels Bohr Institutet.

Eugene Feenberg Memorial Medal

Eugene Feenberg Memorial Medal blev indstiftet i 1983 som et minde for den amerikanske fysiker Eugene Feenberg, der var en pioner indenfor kernefysik og udvikling af beregningsmetoder for kerneegenskaber og kvante-væsker.

Han arbejder med ultrakolde atomer, der køles ned til en milliontedel af en grad over det absolutte nulpunkt på minus 273 grader Celsius. Forskningen i, hvordan partikler inde i disse kolde gasser, i kvante-væsker som flydende helium, og i atomkerner opfører sig, bidrager til forståelsen af neutronstjerner i universet.

En neutronstjerne er en rest af en kæmpestjerne, der er kollapset til en meget kompakt kerne, så den ligner en enorm atomkerne. Mange af dens egenskaber kan forklares ved hjælp af forsøg i laboratoriet, og Chris Pethick fortæller, at det spændende for ham er at forstå de komplicerede processer, som stjernen gennemgår, når den falder sammen og bliver til en tæt masse.

Christopher Pethick vil få overrakt Feenberg Medaljen ved en officiel ceremoni, som finder sted den 19. august i USA på den internationale konference om de nyeste fremskridt indenfor mange-legeme teorier.