29. august 2014

Nyt samarbejde mellem Niels Bohr Institutet og DMI

To af DMI’s fremmeste klimaforskere tiltræder fredag den 29. august på Niels Bohr Institutet som henholdsvis adjungeret professor og lektor. Det er forskningsleder Jens Hesselbjerg Christensen og klimaforsker Peter Lang Langen, begge Danmarks Klimacenter.

Jens Hesselbjerg Christensen

Jens Hesselbjerg Christensen og Peter Lang Langen får æren at være med til at uddanne blandt andre fremtidens klimaforskere på Niels Bohr Institutet. Det sker, fordi Danmarks Meteorologiske Institut og Niels Bohr Institutet har indgået et samarbejde, hvor forskningen og uddannelsen inden for vejr, klima og hav skal løfte hinanden.

”Niels Bohr Institutet er en stærk partner og har ekspertiser indenfor DMI’s kerneområder - vejr, hav og klima. Det kan vi sagtens bruge til at blive endnu bedre,” siger DMI’s direktør Marianne Thyrring.

Og på den anden side af bordet er uddannelsesinstitutionen lige så begejstret.

Peter Lang Langen

Praktik møder teori

”Vi er på Niels Bohr Institutet rigtigt glade for aftalen. Den giver de studerende mulighed for at møde forskere fra DMI og få indblik i den praktiske verden uden for universitetet,” siger institutleder ved Niels Bohr Institutet, professor Robert Feidenhans’l.

Jens Hesselbjerg har været ansat som klimaforsker på DMI, siden han blev færdig med sin ph.d.-grad på netop Niels Bohr Institutet i 1990, og de seneste otte år har han været forskningsleder i Danmarks Klimacenter på Danmarks Meteorologiske Institut.

Peter Lang Langen kom også fra Niels Bohr Institutet fra en stilling som post doc til DMI i 2012, og har således et indgående kendskab til både forskningen og undervisningen på NBI.

Jens Hesselbjerg og Peter Langen tiltræder officielt deres nye stillinger fredag, den 29.august ved en ceremoni med deltagelse fra Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen samt ledelsen og medarbejdere fra både Niels Bohr Institutet og DMI.