20. marts 2014

Johan Samsing får hæderfuldt ’Einstein Fellowship’

Johan Samsing, der netop er ved at færdiggøre sin ph.d. på Dark Cosmology Centre ved Niels Bohr Institutet, har netop fået tildelt et af astrofysikkens mest prestigefyldte forskningsstipendier, det såkaldte ’Einstein Fellowship’.  Det uddeles hvert år af NASA, og vinderne findes gennem en international konkurrence.

"Jeg har arbejdet hårdt de sidste år, men havde dog alligevel aldrig troet, at jeg kunne konkurrere med de bedste studerende over hele verden og så tilmed vinde. Jeg har nu fået en helt utrolig mulighed for at studere flere af universets mysterier, og jeg glæder mig bare til at starte. Det bliver rigtigt spændende”, udtaler Johan Samsing.

Et Einstein Fellowship er et forsknings-stipendium, som kan medbringes til en lang række universiteter i USA, og det er meget internationalt eftertragtet, da det giver utrolige muligheder for fri forskning og internationalt samarbejde. Johan Samsing har valgt at tage sit Einstein Fellowship til Princeton University, hvor han de næste fem år vil forske i alt fra gravitationsbølger og udvidelse af vores univers til påvirkningen mellem stjerner og kompakte objekter.

Lektor Steen Hansen, der er Johan Samsings vejleder på Dark Cosmology Centre mener, at der tidligere kun har været ganske få danskere, der fået et tilsvarende stipendium af samme internationale prestige. Så det er meget stort.

Johan Samsings arbejde spænder over flere emner – lige fra udforskning af mørk energi ved hjælp af mikrobølgebaggrundsstrålingen og bevægelsen af mørkt stof til stjerners dynamik og gravitationelle bølger fra sorte huller og neutron stjerner. Hans seneste forskning er primært gjort i samarbejde med forskere fra University of Berkeley og University of Santa Cruz, hvor han har tilbragt meget af sin tid. Netop nu arbejder han med bølgeeffekter i stjerners gensidige påvirkning og dynamikken af mørkt stof under kollisioner mellem galakser.

Udover at have fået det prestigefyldte Einstein Fellowship, har Princeton University valgt at tildele Johan Samsing endnu et forskningsstipendium, det såkaldte ’Spitzer Fellowship’. Johan har derfor nu sikret sig de bedste muligheder for spændende fremtidig forskning.